Avontuur en Intrige Herleven in The Three Musketeers: D'Artagnan (2023) © Production Company

Avontuur en Intrige Herleven in The Three Musketeers: D'Artagnan (2023)

De klassieker van Alexandre Dumas wordt opnieuw tot leven gebracht in The Three Musketeers: D'Artagnan (2023), een groots opgezette Franse productie die de avonturen van de dappere D'Artagnan, Athos, Porthos en Aramis opnieuw introduceert aan een modern publiek. Deze film, geregisseerd door Martin Bourboulon, is het eerste deel van een tweeluik, waarbij het tweede deel, The Three Musketeers: Milady, gepland staat voor later in 2024. Met een indrukwekkende cast en adembenemende productie, biedt deze nieuwe adaptatie een frisse kijk op de tijdloze vriendschap en heldendaden van de musketiers.

Een verfrissende herinterpretatie van een klassieker

De rol van de jonge, ambitieuze D'Artagnan wordt vertolkt door François Civil, die bekend is van films als Burn Out en Who You Think I Am. Zijn vertolking van D'Artagnan brengt de juiste balans tussen jeugdige onstuimigheid en vastberadenheid. De drie musketiers worden vertolkt door een topcast: Vincent Cassel als de melancholische Athos, Romain Duris als de charmante Aramis en Pio Marmaï als de flamboyante Porthos. Deze acteurs slagen erin om zowel de iconische status van de personages te respecteren als ze een menselijker en complexer karakter te geven.

De film is een waar visueel spektakel, met prachtige kostuums en zorgvuldig gereconstrueerde decors van het 17e-eeuwse Frankrijk. De cinematografie, onder leiding van Guillaume Roussel, legt de nadruk op grootschalige zwaardgevechten, weidse landschappen en de pracht en praal van de koninklijke hoven. De actie is snel en energiek, zonder de kern van het verhaal te verliezen: vriendschap, eer en moed.

Verhaal en historische accuraatheid

Het verhaal volgt vrij nauw de bekende verhaallijn uit de roman van Dumas, met enkele moderne aanpassingen die het toegankelijker maken voor hedendaagse kijkers. D'Artagnan arriveert in Parijs, vastbesloten om lid te worden van het elitekorps van de musketiers. Hij raakt al snel verwikkeld in politieke intriges en moet zijn weg vinden in een web van verraad en gevaar, vooral vanwege de dreiging van kardinaal Richelieu (gespeeld door Eric Ruf) en de mysterieuze Milady de Winter (Eva Green).

Hoewel de film zich voornamelijk richt op avontuur, wordt ook aandacht besteed aan de complexe politieke verhoudingen van die tijd. De verhaallijn houdt stand, maar geeft soms een wat geromantiseerd beeld van de historische werkelijkheid. Toch doen de spannende zwaardgevechten, de dramatische wendingen en de chemie tussen de personages de gebreken in historische accuraatheid vergeten.

Kritieken en ontvangst

The Three Musketeers: D'Artagnan werd over het algemeen goed ontvangen door critici. Op Rotten Tomatoes heeft de film momenteel een score van 85% bij critici, wat aantoont dat het zowel bij het publiek als recensenten in de smaak valt. De film werd geprezen om zijn visuele pracht, sterke acteerprestaties en het vermogen om een oude klassieker nieuw leven in te blazen. De recensenten waren echter iets minder enthousiast over het tempo van de film, met enkele opmerkingen dat de plot soms te veel hooi op zijn vork neemt. Metacritic geeft de film een score van 73, wat duidt op overwegend positieve reviews, maar ook enkele gemengde reacties.

Fans van het bronmateriaal waardeerden vooral de trouw aan de oorspronkelijke verhaallijnen en het sterke karakterwerk. De actie, met name de zwaardgevechten, kreeg lof voor de choreografie en de spanning. De combinatie van spanning, intriges en humor maakt dat de film een breed publiek aanspreekt.

Eigen beoordeling

The Three Musketeers: D'Artagnan is een geslaagde moderne herinterpretatie van een geliefde klassieker. De regie van Bourboulon weet de balans te vinden tussen actie en emotie, terwijl de cast de iconische musketiers op een verfrissende manier neerzet. Hoewel de film op sommige punten wat overvol kan aanvoelen, maakt het visuele spektakel en de dynamiek tussen de personages dat ruimschoots goed.

OmniGuide geeft The Three Musketeers: D'Artagnan een welverdiende 4 van de 5 sterren. ⭐⭐⭐⭐