Break Point: Een Sappige Netflix Serie die Tennis als Reality TV Serveert © Production Company

Break Point: Een Sappige Netflix Serie die Tennis als Reality TV Serveert

Met een gemiddelde score van 7.3/10 op IMDb en een Tomatometer van 82% op Rotten Tomatoes (alhoewel het publiek iets kritischer is met 63%), heeft Netflix's 2023 serie 'Break Point' een sterke opslag gemaakt in de wereld van streaming​1​​2​. 'Break Point' is gemaakt door dezelfde mensen achter Netflix’s populaire 'F1: Drive to Survive' en geeft een glanzende blik achter de schermen van het Grand Slam seizoen van 2022 en de opkomende sterren van het professionele tennis. Maar, zoals het een goed drama betaamt, heeft de serie ook haar controverses en critici.

Voor de nieuwkomers onder ons is 'Break Point' een boeiend, en soms sappig, kijkje in de emotionele drama's die zich afspelen onder het oppervlak van elke tenniswedstrijd. We komen dichtbij de persoonlijke en professionele levens van rijzende tennissterren zoals Felix Auger-Aliassime, Paula Badosa, Matteo Berrettini, Taylor Fritz, Ons Jabeur, Thanasi Kokkinakis, Nick Kyrgios, Casper Ruud, Maria Sakkari en Ajla Tomljanovic​3​. Elk aflevering richt zich op een of twee spelers en hun specifieke uitdagingen bij elk toernooi, wat een intiemere blik op de sport biedt​3​.

Maar, 'Break Point' is niet echt een serieus onderzoek naar de staat van het professionele tennis. Het gaat vaak voorbij aan de basis van het spel en omzeilt de minder aangename kanten van zijn hoofdpersonen. Zo wordt de controversiële speler Nick Kyrgios neergezet als een onbegrepen underdog, terwijl de commotie rondom Novak Djokovic’s anti-vax standpunt wordt verdraaid tot een gelukje voor de jongere mannelijke atleten​3​.

De serie duikt ook in het persoonlijke leven van de spelers, waar we kennismaken met de 'Tennis Influencer Vriendinnen', vergelijkbaar met de 'WAGs' van het voetbal. We krijgen een openhartige kijk op de dynamiek tussen deze bekende atleten en hun partners, zoals het moment waarop Matteo Berrettini zijn toenmalige vriendin Ajla Tomljanovic koelbloedig vertelt om haar eigen hotelkamer te zoeken tijdens de Australian Open​3​.

Voor de echte tennisfanaten slaat 'Break Point' misschien de plank mis, omdat het de diepgaande analyse van de sport's technieken verruilt voor een meer reality TV-achtige aanpak. Maar, voor de casual fans en kijkers die geïnteresseerd zijn in de kruising van sport, roem en persoonlijk drama, serveert 'Break Point' een boeiende binge-watch. Of, om het in tennis termen te zeggen, 'Break Point' is misschien geen Grand Slam, maar het slaat zeker een ace voor entertainment.

Beoordeling: 7.3/10 (IMDb), 82% (Rotten Tomatoes Tomatometer), 63% (Rotten Tomatoes Publieksscore)