Chicago (2002) - Een Tijdloze Musicalfilm over Roem en Corruptie © Production Company

Chicago (2002) - Een Tijdloze Musicalfilm over Roem en Corruptie

De film Chicago uit 2002 is een bruisende en stijlvolle verfilming van de gelijknamige Broadway-musical. De regie was in handen van Rob Marshall, en de film wist op briljante wijze het theatergevoel naar het grote scherm te brengen. Met sterren als Renée Zellweger, Catherine Zeta-Jones en Richard Gere in de hoofdrollen, biedt Chicago een mix van glamour, misdaad, en satire op de Amerikaanse sensatiecultuur in de jaren '20. Maar hoe houdt deze klassieke musical zich bijna 20 jaar later? Laten we dieper ingaan op de magie van deze film.

Verhaal: Sensatie, Misdaad en Roem

Chicago speelt zich af in de roaring twenties, een tijdperk van jazz, extravagantie en criminaliteit. Het verhaal draait om Roxie Hart (Renée Zellweger), een vrouw die er alles aan doet om beroemd te worden, zelfs als dat betekent dat ze haar minnaar moet vermoorden. Roxie komt terecht in de gevangenis en ontmoet daar Velma Kelly (Catherine Zeta-Jones), een andere moordenares die net zo vastberaden is om haar eigen sterrenstatus te behouden. Beide vrouwen worden bijgestaan door de gladde advocaat Billy Flynn (Richard Gere), die hun misdaden gebruikt om hen om te toveren tot mediagenieke sterren.

Visuele en Muzikale Briljantie

De visuele pracht van Chicago is adembenemend. Rob Marshall weet perfect de overgang tussen realiteit en fantasie te verweven, waardoor de musicalnummers niet alleen vermakelijk zijn, maar ook een diepere laag toevoegen aan het verhaal. Elk nummer weerspiegelt de innerlijke wereld van de personages. Bijvoorbeeld, de iconische scène "Cell Block Tango", waarin de vrouwelijke gevangenen zingen over de mannen die ze hebben vermoord, zit vol passie en dynamiek, en benadrukt de kracht van de choreografie en de cinematografie.

De muziek van John Kander en Fred Ebb is even krachtig. Nummers als "All That Jazz" en "Razzle Dazzle" zijn zowel tijdloos als meeslepend. Elk lied brengt een unieke sfeer en energie, waardoor het moeilijk is om niet mee te gaan in het ritme.

Acteerprestaties: Een Sterrencast op zijn Best

Renée Zellweger levert een onvergetelijke prestatie als Roxie Hart. Haar transformatie van een naïeve huisvrouw naar een meedogenloze opportunist is zowel boeiend als tragisch. Catherine Zeta-Jones schittert als de geharde Velma Kelly, waarbij haar krachtige zang en indrukwekkende dansvaardigheden haar personage tot leven brengen. Het is geen verrassing dat ze voor deze rol een Oscar won voor Beste Vrouwelijke Bijrol.

Richard Gere brengt de charmante, manipulatieve advocaat Billy Flynn met flair tot leven. Hoewel hij minder zangachtergrond heeft dan zijn vrouwelijke tegenspelers, weet hij toch te overtuigen in zijn muzikale momenten, vooral in "We Both Reached for the Gun", waarin hij als een poppenspeler zijn cliënten bespeelt voor de sensatiebeluste pers.

Chicago werd met open armen ontvangen door zowel critici als het publiek. De film won maar liefst zes Academy Awards, waaronder die voor Beste Film. Dit was de eerste keer in 34 jaar dat een musical deze prestigieuze prijs won. De choreografie, regie en acteerprestaties werden alom geprezen. Rotten Tomatoes heeft de film een indrukwekkende score van 86%, terwijl Metacritic een score van 82/100 geeft.

Toch zijn er ook enkele kritische kanttekeningen. Sommige recensenten vonden dat de film te veel nadruk legde op stijl en glamour, waardoor de emotionele diepgang soms verloren ging. Desondanks blijft Chicago een visueel en muzikaal meesterwerk.

• Catherine Zeta-Jones scheerde haar hoofd voor de rol van Velma Kelly omdat ze vond dat het bij haar personage paste. Ze kreeg hier veel lof voor, aangezien het haar toewijding aan de rol benadrukte.
  • Richard Gere leerde tapdansen voor zijn rol in de film, en zijn dansscènes werden zonder body doubles gefilmd.
  • Hoewel de film zich in Chicago afspeelt, werden de meeste scènes opgenomen in Toronto, Canada.

Conclusie: Een Klassieke Musicalfilm

Chicago is een tijdloze film die glamour, corruptie en roem op een satirische manier neerzet. Met uitstekende acteerprestaties, briljante regie en onvergetelijke muziek is het een film die zowel het oog als het oor weet te prikkelen. Hoewel de film soms meer focust op stijl dan op inhoud, is het toch een absolute aanrader voor liefhebbers van musicals en visueel spektakel.

OmniGuide Rating: 4.5/5 sterren

⭐️⭐️⭐️⭐️✨