Come and See (1985): Een Meesterwerk van Schokkende Realiteit © Production Company

Come and See (1985): Een Meesterwerk van Schokkende Realiteit

"Come and See" (Russische titel: "Idi i smotri") is een oorlogsdrama uit 1985, geregisseerd door de Wit-Russische regisseur Elem Klimov. De film speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog en volgt de ervaringen van de jonge tiener Florya (gespeeld door Aleksei Kravchenko) in nazi-bezet Wit-Rusland. De titel van de film is ontleend aan het Bijbelboek Openbaring en verwijst naar de apocalyptische visioenen die de protagonist ondergaat. De film staat bekend om zijn ongefilterde, rauwe en vaak verontrustende weergave van de oorlog, waarbij het gebruik van geluid en cinematografie een sterke psychologische impact hebben op de kijker.

Een huiveringwekkende vertelling

In "Come and See" zien we de verschrikkingen van de oorlog door de ogen van Florya, die zich aansluit bij een partizanengroep en al snel geconfronteerd wordt met de gruwelijke realiteit van de Duitse bezetting. Klimov maakt gebruik van surrealistische en nachtmerrieachtige beelden om de waanzin van oorlog over te brengen. De film maakt veelvuldig gebruik van close-ups en extreme geluidseffecten om de psychologische toestand van de hoofdpersonages te benadrukken. De verontrustende beelden, zoals het iconische shot van Florya’s gezicht dat langzaam ouder lijkt te worden, symboliseren de vernietigende invloed van de oorlog op de ziel en geest van een kind.

1. Realistische Methodes: Aleksei Kravchenko, die de rol van Florya speelt, onderging tijdens de opnames echte emotionele en fysieke stress. Om de angst en het trauma van zijn personage authentiek over te brengen, werden er onder andere echte kogels gebruikt tijdens bepaalde scènes. Kravchenko verklaarde later dat de ervaring zo intens was dat hij het gevoel had dat hij werkelijk in de oorlog zat.

2. Verbod en Censuur: Aanvankelijk werd "Come and See" geblokkeerd door Sovjetautoriteiten vanwege de schokkende inhoud. Het was pas na enkele jaren van onderhandelingen dat de film eindelijk werd vrijgegeven, deels omdat Klimov de film presenteerde als een bijdrage aan het herdenken van de Sovjetoverwinning in de Tweede Wereldoorlog.

3. Geluidsontwerp: Het geluidsontwerp van de film is uniek en essentieel voor de impact van de film. Het gebruik van vervormde geluiden en verstikkende stilte creëert een sfeer van voortdurende dreiging en angst. Klimov werkte nauw samen met de geluidsontwerpers om een auditieve ervaring te creëren die de kijker letterlijk ongemakkelijk maakt.

Ontvangst en beoordelingen

"Come and See" wordt door critici beschouwd als een van de krachtigste en meest verontrustende anti-oorlogsfilms ooit gemaakt. De film heeft door de jaren heen een cultstatus bereikt en wordt geprezen om zijn gedurfde visie en oncompromisloze aanpak. Critici prezen de film unaniem om zijn visuele stijl, krachtige acteerprestaties, en zijn vermogen om de verschrikkingen van oorlog op een indringende manier over te brengen. De film heeft op diverse platforms uitzonderlijke scores behaald, waarbij de meeste recensenten het beschouwen als een meesterwerk van de wereldcinema.

OmniGuide Rating: 5 sterren ⭐⭐⭐⭐⭐

"Come and See" is een verpletterende, emotionele tour de force die je achterlaat met een diepe indruk van de gruwelen van oorlog. Het is een film die niet alleen de fysieke verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog toont, maar ook de psychologische schade die het aanricht op degenen die het overleven. Dit meesterwerk van Elem Klimov is een essentiële kijkervaring voor iedereen die geïnteresseerd is in cinema als een krachtige en indringende kunstvorm.