
De stille tragiek van plicht en gemiste kansen: The Remains of the Day (1993)
Tijdloos drama over plicht, liefde en spijt
The Remains of the Day (1993), geregisseerd door James Ivory, is een subtiel en aangrijpend drama gebaseerd op de gelijknamige roman van Kazuo Ishiguro. De film laat zien hoe plichtsbesef en zelfopoffering een mensenleven kunnen vormgeven — en vernietigen. Met briljant ingetogen spel van Anthony Hopkins en Emma Thompson, is dit een film die niet schreeuwt, maar fluistert. En juist daarom hakt hij erin.
Verhaal: meer dan wat er wordt gezegd
Anthony Hopkins speelt Stevens, een Engelse butler in dienst van Lord Darlington, een aristocraat met dubieuze sympathieën tijdens het interbellum. Stevens is de belichaming van gereserveerde Britse plicht en onderdrukte emotie. Zijn toewijding aan zijn werk gaat zó ver, dat hij persoonlijke relaties opoffert — met name de ontluikende band met huishoudster Miss Kenton (Emma Thompson). De film wisselt tussen het verleden in de jaren 1930 en een reis in de jaren 1950 waarin Stevens terugblikt op zijn leven.
De dialogen zijn doorspekt met wat er juist niet wordt gezegd. De onderliggende gevoelens van verlangen, teleurstelling en spijt worden meesterlijk gevangen in blikken en stiltes.
Acteerwerk: meesterlijk onderkoeld
Hopkins laat met minimale expressie een emotionele wereld zien die onder het oppervlak borrelt. Hij maakt van Stevens een tragisch figuur: loyaal tot het bittere einde, maar innerlijk verwoest. Emma Thompson’s Miss Kenton vormt zijn tegenpool: warm, direct en openhartig, maar uiteindelijk ook gevangen in het web van sociale conventies en misverstanden.
Hun chemie is niet sensueel, maar schrijnend. Iedere scène tussen hen is geladen met wat had kunnen zijn.
Regie en sfeer
James Ivory’s regie is geduldig en precies. Geen snelle cuts of dramatische muziek, maar trage shots van Engelse landhuizen, mistige paden en formele diners. De film straalt ingehouden emotie uit, versterkt door het sobere camerawerk van Tony Pierce-Roberts en de elegante score van Richard Robbins. Het tempo is langzaam, maar nooit saai — dit is cinema voor wie oog heeft voor detail en nuance.
Achtergrond en weetjes
-
De roman waarop de film gebaseerd is won de Booker Prize in 1989.
-
Anthony Hopkins werd voor zijn rol genomineerd voor een Oscar, net als Emma Thompson.
-
De film kreeg in totaal acht Oscarnominaties, waaronder Beste Film, Regie en Scenario.
-
Merchant Ivory Productions stond bekend om literaire adaptaties zoals A Room with a View en Howards End.
-
Volgens Anthony Hopkins was Stevens een van de moeilijkste rollen die hij ooit heeft gespeeld: “Hij spreekt nauwelijks over zijn gevoelens, maar je moet die wel tonen.”
Hoe werd de film ontvangen?
Critici prezen de ingetogen stijl, het acteerwerk en de thematische diepgang. De film geldt als een klassieker van het Britse kostuumdrama. De algemene waarderingen:
-
★ 96% op Rotten Tomatoes (Critics)
-
★ 8,0 op Letterboxd
-
★ 86/100 op Metacritic
-
★ 4/4 van Roger Ebert: “A masterpiece of mood and subtle storytelling.”
OmniGuide Rating: ★★★★½ (4,5 sterren)
The Remains of the Day is geen film voor wie zoekt naar sensatie of actie, maar wie bereid is om langzaam onder de huid van de personages te kruipen, wordt rijk beloond. Een meeslepende, pijnlijke en prachtige meditatie op tijd, keuzes en de dingen die nooit zijn gebeurd.
Aanrader voor: liefhebbers van karaktergedreven drama’s, fans van Merchant-Ivory films, lezers van Ishiguro, en kijkers die genieten van film als literaire kunstvorm.