Death on the Nile (2022) - Een klassieke whodunit in een moderne jas © Production Company

Death on the Nile (2022) - Een klassieke whodunit in een moderne jas

De film Death on the Nile (2022) is een verfilming van Agatha Christie's gelijknamige detective-roman uit 1937. Geregisseerd door Kenneth Branagh, die ook de hoofdrol speelt als de excentrieke Belgische detective Hercule Poirot, is dit het vervolg op Murder on the Orient Express (2017). De film combineert mysterie, spanning en een sterrencast in een visueel indrukwekkende setting.

Plot: moord onder de Egyptische zon

De plot van Death on the Nile draait om een luxueuze riviercruise op de Nijl, waar de rijke erfgename Linnet Ridgeway-Doyle (gespeeld door Gal Gadot) en haar nieuwe echtgenoot Simon Doyle (Armie Hammer) genieten van hun huwelijksreis. Echter, hun geluk wordt verstoord door de aanwezigheid van Jacqueline de Bellefort (Emma Mackey), Simons ex-verloofde die de pasgetrouwden volgt en intimideert. Wanneer er uiteindelijk een moord plaatsvindt aan boord, wordt Hercule Poirot ingeschakeld om de dader te ontmaskeren. Wat volgt is een klassieke whodunit waarin iedereen een motief lijkt te hebben, en geheimen langzaam aan het licht komen.

Sterrencast en acteerprestaties

De film beschikt over een indrukwekkende cast, waaronder:

• Kenneth Branagh als Hercule Poirot
  • Gal Gadot als Linnet Ridgeway-Doyle
  • Armie Hammer als Simon Doyle
  • Emma Mackey als Jacqueline de Bellefort
  • Annette Bening als Euphemia Bouc

Branagh vertolkt opnieuw de rol van Hercule Poirot met flair. Zijn interpretatie van de beroemde detective is zowel dramatisch als humoristisch, met zijn herkenbare snor en obsessie voor orde. Gal Gadot schittert als de glamoureuze maar tragische Linnet Ridgeway, terwijl Emma Mackey opvalt in haar rol van de wanhopige en vengeful Jacqueline. De chemie tussen de acteurs is over het algemeen sterk, hoewel sommige critici vonden dat bepaalde rollen wat eendimensionaal bleven.

Visueel spektakel

Een van de hoogtepunten van de film is de cinematografie. De prachtige landschappen van Egypte, met de iconische Nijl en de monumentale piramides op de achtergrond, zorgen voor een indrukwekkende setting. De film speelt zich grotendeels af op een luxe stoomboot, en de decors en kostuums zijn zorgvuldig ontworpen om de extravagante sfeer van de jaren 30 neer te zetten.

Toch is er enige kritiek geweest op het gebruik van CGI in bepaalde scènes, met name in de buitenshots. Deze effecten konden niet altijd overtuigen en haalden soms de kijker uit de ervaring.

Death on the Nile kreeg gemengde recensies. De sterkte van de film ligt in het acteerwerk van Branagh en de sfeer die hij weet neer te zetten, maar sommige critici vonden het tempo van de film te traag, en het plot, hoewel trouw aan het origineel, voelde voor sommigen gedateerd. Desondanks werd de film geprezen om zijn trouw aan de klassieke mysterie-formule van Agatha Christie.

Belangrijkste beoordelingen:

• Rotten Tomatoes: 62% (Gemiddelde beoordeling van critici)
  • Metacritic: 52/100 (Gemiddelde score)
  • Publiek: Over het algemeen positiever met waarderingen rond de 70% op verschillende platforms.

Eindbeoordeling: Sterke sfeer, klassieke spanning

Death on the Nile (2022) is een visueel indrukwekkende en sfeervolle film die trouw blijft aan het mysterie van Agatha Christie. De film weet het klassieke whodunit-genre nieuw leven in te blazen met een moderne productie, hoewel het verhaal soms iets traag aanvoelt. Als je fan bent van Poirot, moordmysteries en indrukwekkende decors, is deze film zeker de moeite waard.

OmniGuide-rating: 3.5 van de 5 sterren

⭐⭐⭐✨