Death Wish (2018) - Een Wraakfilm zonder Diepgang © Production Company

Death Wish (2018) - Een Wraakfilm zonder Diepgang

De film Death Wish (2018), geregisseerd door Eli Roth, is een moderne remake van de beruchte cultklassieker uit 1974 met Charles Bronson in de hoofdrol. Dit keer neemt Bruce Willis het heft in handen als Dr. Paul Kersey, een vreedzame chirurg die verandert in een meedogenloze wreker nadat zijn vrouw en dochter slachtoffer worden van een gewelddadige overval. Ondanks zijn potentie om de maatschappelijke vraagstukken van vigilantisme en geweld aan te kaarten, blijft deze remake steken in oppervlakkige actie en voorspelbare wraak.

Een Vervanging voor Bronson

Bruce Willis is zonder twijfel een gevestigde actieheld, en zijn vertolking van Paul Kersey brengt dan ook een bepaalde mate van geloofwaardigheid mee. Toch mist zijn performance de ruwe intensiteit die Bronson in het origineel wist over te brengen. Willis' Kersey lijkt meer een onverschrokken actieheld dan een getormenteerde man die gedreven wordt door verlies en frustratie. Hierdoor verliest de film aan emotionele diepgang, wat juist essentieel is voor het wraakthema.

Eli Roth's Regie

Eli Roth, bekend om zijn werk in horrorfilms zoals Hostel en Cabin Fever, neemt de regie op zich en dat is te merken aan de manier waarop geweld in beeld wordt gebracht. Death Wish (2018) is rijk aan bloedige en grafische actiescènes die passen bij Roth's stijl, maar deze dragen weinig bij aan het verhaal. De film voelt soms meer als een rechttoe rechtaan actiefilm dan een thriller met een diepere boodschap. Dit is jammer, aangezien het originele materiaal ruimte biedt voor reflectie op de ethische aspecten van vigilantisme.

Kritieken en Publieksreacties

De film kreeg over het algemeen gemengde tot negatieve recensies van critici. Op Rotten Tomatoes behaalt de film een teleurstellende score, waarbij velen kritiek uitten op het gebrek aan originaliteit en de oppervlakkige aanpak van serieuze thema's. Metacritic en andere platformen bevestigen deze feedback, met scores die wijzen op een film die niet in staat is om het origineel te evenaren.

Aan de andere kant wist Death Wish (2018) bij een deel van het publiek wel aan te slaan, vooral onder degenen die simpelweg op zoek waren naar actie en spanning zonder al te veel na te hoeven denken over de onderliggende thema's.

Eindbeoordeling: 2,5 Sterren

Hoewel Death Wish (2018) misschien wat nostalgie oproept bij fans van het origineel, schiet de film tekort in het bieden van een frisse of relevante kijk op het verhaal. Het is een film die eerder kiest voor brute actie dan voor karakterontwikkeling of maatschappelijk commentaar. Voor wie puur op zoek is naar een rechtlijnige actiefilm met Bruce Willis in de hoofdrol, kan Death Wish vermakelijk zijn. Maar voor wie diepgang en een doordachte benadering van het wraakthema verwacht, zal de film waarschijnlijk teleurstellen.

⭐️⭐️1/2 (2,5/5 sterren