Een betoverend liefdesverhaal: The Shape of Water (2017) - Poëzie in filmvorm © Production Company

Een betoverend liefdesverhaal: The Shape of Water (2017) - Poëzie in filmvorm

The Shape of Water, geregisseerd door Guillermo del Toro, is een visueel adembenemende en ontroerende film die fantasie en romantiek moeiteloos vermengt. De film speelt zich af in het Amerika van de jaren '60, tijdens de Koude Oorlog, en vertelt het verhaal van een eenzame, dove schoonmaakster die een band opbouwt met een amfibisch wezen dat gevangen wordt gehouden in een geheim overheidslaboratorium. Deze mix van genres — fantasy, horror en liefdesverhaal — leverde de film een groot aantal prijzen op, waaronder de Oscar voor Beste Film in 2018.

Een modern sprookje

Het verhaal volgt Elisa Esposito (gespeeld door Sally Hawkins), een vrouw die werkt als schoonmaakster in een zwaarbeveiligd overheidslaboratorium. Elisa is doof en leidt een eenzaam bestaan, totdat ze op een dag kennismaakt met een mysterieus waterwezen (Doug Jones), dat wordt vastgehouden en bestudeerd door wetenschappers. Ondanks de barrière van taal en afkomst, ontstaat er een diepe connectie tussen Elisa en het wezen. Het is dit thema van communicatie, buiten de grenzen van de menselijke taal, dat de kern vormt van de film en de kijker raakt op een emotioneel niveau.

Del Toro, bekend om zijn unieke en visueel indrukwekkende stijl (Pan’s Labyrinth, Crimson Peak), creëert een wereld die zowel nostalgisch als magisch is. De jaren '60 worden weergegeven in een combinatie van gedempte kleuren en industriële ontwerpen, terwijl de scène met het waterwezen glinstert met een dromerige schoonheid. De film balanceert tussen duisternis en licht, tussen angst en liefde, wat zorgt voor een intens poëtische sfeer.

Acteerprestaties en personages

Sally Hawkins zet een indrukwekkende prestatie neer als Elisa. Ondanks haar gebrek aan dialoog, weet ze een rijk scala aan emoties over te brengen door haar fysieke spel en gezichtsuitdrukkingen. Het wezen, gespeeld door Doug Jones, is meer dan slechts een monster; het is een complex en gevoelig karakter. Michael Shannon speelt Strickland, de sadistische overheidsofficier die het wezen gevangen houdt. Zijn sinistere rol geeft de film een dreigende ondertoon die contrasteert met de tedere relatie tussen Elisa en het wezen.

De bijrollen, zoals die van Richard Jenkins als Elisa’s buurman en Octavia Spencer als haar collega, brengen warmte en menselijkheid in het verhaal. Elk personage voegt een laag toe aan de centrale thematiek van anders zijn en buitengesloten worden in een maatschappij die alleen het bekende waardeert.

Kritieken en ontvangst

The Shape of Water werd bij de release alom geprezen door critici. Het scoort hoog op verschillende platforms met een gemiddelde beoordeling van 92% op Rotten Tomatoes en een metascore van 87/100. De film ontving vier Oscars, waaronder Beste Film en Beste Regisseur, en bevestigde hiermee de status van Del Toro als een van de meest inventieve filmmakers van zijn generatie.

Desondanks waren er ook kritieken. Sommigen vonden de verhaallijn voorspelbaar en enkele elementen te melodramatisch. Daarnaast was er discussie over de ethiek van de relatie tussen Elisa en het wezen, gezien de unieke aard van het waterwezen. Maar de meeste recensenten prezen juist de originaliteit en het vakmanschap waarmee Del Toro een verhaal van zo’n onwaarschijnlijke liefde tot leven bracht.

Bijzondere weetjes

• Guillermo del Toro schreef het script specifiek met Sally Hawkins in gedachten voor de hoofdrol. Hij gaf zelfs aan dat als zij de rol niet had aangenomen, hij de film niet zou hebben gemaakt.
  • Het amfibische wezen werd volledig door Doug Jones vertolkt met behulp van complexe kostuums en make-up, zonder gebruik te maken van CGI.
  • De muziek van Alexandre Desplat, die de Oscar voor Beste Originele Muziek won, speelt een cruciale rol in de film en versterkt de emotionele diepgang van het verhaal.

Eigen beoordeling

The Shape of Water is een prachtige film die zowel een ode aan de klassieke monsterfilms als een tedere liefdesgeschiedenis is. Guillermo del Toro's unieke visie, gecombineerd met sterke acteerprestaties en schitterende cinematografie, zorgt ervoor dat de film zowel visueel als emotioneel blijft nazinderen.

★★★★½ (4,5 van de 5 sterren)

Visueel en emotioneel betoverend, maar met enkele voorspelbare momenten. Toch verdient het een plek in de top van de moderne cinema door zijn unieke vertelstijl en indrukwekkende regie.

⭐⭐⭐⭐⭒