Elle Woods Schudt Washington Op in Legally Blonde 2 (2003): Een Roze Revolutie © Production Company

Elle Woods Schudt Washington Op in Legally Blonde 2 (2003): Een Roze Revolutie

Elle Woods' Reis naar Washington: Een Zonnig Avontuur in Roze

De film Legally Blonde 2: Red, White & Blonde uit 2003 is het vervolg op de hitfilm Legally Blonde (2001), waarin Reese Witherspoon opnieuw schittert als de slimme en altijd optimistische Elle Woods. Terwijl het eerste deel zich afspeelde op de campus van Harvard Law School, verschuift het tweede deel de setting naar het politieke hart van de Verenigde Staten: Washington, D.C. Deze film combineert de luchtigheid van een komedie met een luchtige kijk op politiek, en is opnieuw een viering van doorzettingsvermogen en eigenzinnigheid.

Verhaal

In dit vervolg besluit Elle Woods, inmiddels een succesvol advocate in Los Angeles, haar aandacht te verleggen naar dierenrechten. Ze ontdekt dat haar geliefde chihuahua, Bruiser, familie heeft die in een laboratorium wordt gebruikt voor dierproeven. Dit leidt haar naar Washington, waar ze een wetsvoorstel wil indienen om dierenproeven te verbieden. Terwijl ze zich een weg baant door het bureaucratische doolhof van de politiek, neemt Elle haar roze flair en optimisme mee om niet alleen haar doel te bereiken, maar ook om het politieke landschap een stukje vrolijker te maken.

Hoewel het verhaal wat dunner is dan het origineel, zijn Elle’s onstuitbare energie en geloof in zichzelf weer aanwezig, wat voor een groot deel bijdraagt aan de charme van de film.

Reese Witherspoon draagt de film moeiteloos met haar energieke en charismatische vertolking van Elle Woods. Haar zelfvertrouwen en levendige persoonlijkheid zorgen ervoor dat de kijker blijft kijken, ook wanneer het verhaal op momenten voorspelbaar wordt. De bijrollen worden onder andere vertolkt door Sally Field als een ervaren congresvrouw en Regina King als een sceptische medewerkster, beiden uitstekende tegenspelers voor Witherspoons Elle.

Legally Blonde 2 kreeg gemengde recensies van critici. Waar het eerste deel met zijn verrassende combinatie van humor en feminisme goed werd ontvangen, vonden velen het vervolg te oppervlakkig en voorspelbaar. De humor en het optimisme van Elle blijven echter de sterke punten van de film, waardoor deze nog steeds vermakelijk blijft voor de fans van het origineel.

Op Rotten Tomatoes scoorde de film 38% op de Tomatometer, en het publiek beoordeelde het met 44%. Op Metacritic kreeg de film een score van 47/100, wat duidt op gemiddelde beoordelingen. Toch prees men Reese Witherspoons charisma, wat de film uiteindelijk redde van een slechtere ontvangst.

• Reese Witherspoon ontving voor haar rol in deze film een salaris van $15 miljoen, wat haar op dat moment een van de best betaalde actrices in Hollywood maakte.
  • Bruiser Woods, Elle’s geliefde chihuahua, kreeg zelfs zijn eigen subplot in de film, wat zorgde voor enkele van de meest humoristische momenten.
  • De film speelt zich voornamelijk af in Washington D.C., maar veel scènes werden eigenlijk gefilmd in Los Angeles.

Legally Blonde 2: Red, White & Blonde is een luchtig en optimistisch vervolg dat de fans van het eerste deel zeker zal vermaken. Het biedt niet dezelfde verrassing als het origineel, maar Reese Witherspoon’s charmante vertolking van Elle Woods en haar onstuitbare energie blijven het hoogtepunt van de film. Voor liefhebbers van feelgood komedies en kleurrijke personages is deze film een prima keuze, al is het misschien niet voor iedereen even memorabel.

OmniGuide Beoordeling: 3 sterren (★★★☆☆)