Eva Green schittert in het duistere slotstuk van The Three Musketeers - Part II: Milady (2023) © Production Company

Eva Green schittert in het duistere slotstuk van The Three Musketeers - Part II: Milady (2023)

Na het succes van het eerste deel van The Three Musketeers uit 2023 keert de Franse epische avonturenfilm terug met het tweede deel, getiteld The Three Musketeers - Part II: Milady. Waar het eerste deel (D'Artagnan) zich vooral richtte op de opkomst van de jonge held, legt dit tweede deel de focus op de verraderlijke Milady de Winter. Regisseur Martin Bourboulon biedt met deze tweede helft van zijn tweeluik een intrigerend en visueel verbluffend slotstuk van een klassiek verhaal.

Intrigerende personages en voortreffelijk acteerwerk

The Three Musketeers - Part II: Milady gaat dieper in op de complexe relaties tussen de hoofdpersonages, met een prominente rol voor Milady, gespeeld door Eva Green. Haar vertolking van de manipulatieve en dodelijke spionne is een absoluut hoogtepunt. Green geeft het personage een verfijnde duistere gelaagdheid, en haar chemie met Vincent Cassel, die de melancholische Athos speelt, is voelbaar en meeslepend.

François Civil keert terug als de dappere D'Artagnan, wiens ontwikkeling van roekeloze jongeling naar vastberaden held nu volledig is afgerond. Zijn loyaliteit aan de drie musketiers – Athos, Porthos (Pio Marmaï) en Aramis (Romain Duris) – blijft een centrale pijler van het verhaal, en deze dynamiek vormt nog steeds de hartslag van de film.

Verhaal en pacing: Een complexe politieke strijd

Waar het eerste deel zich voornamelijk richtte op de introductie van de musketiers en hun heldhaftige avonturen, dompelt het tweede deel de kijker onder in een veel ingewikkelder web van intriges en verraad. De film richt zich op Milady's samenzweringen en haar verleden, wat resulteert in een politieke strijd die de toekomst van Frankrijk op het spel zet. Dit tweede deel heeft een meer donkere en tragische toon, die perfect aansluit bij het personage van Milady en haar dualiteit.

De pacing van de film is echter niet zonder problemen. Hoewel de emotionele diepgang van de personages bewonderenswaardig is, kan het soms aanvoelen alsof de film te lang blijft stilstaan bij bepaalde verhaallijnen. De tragiek van Milady wordt breed uitgemeten, wat de finale krachtig maakt, maar sommige kijkers zouden het tempo wellicht wat traag kunnen vinden in vergelijking met het actievolle eerste deel.

Visueel en productietechnisch een parel

Net als het eerste deel is The Three Musketeers - Part II: Milady een visueel spektakel. De cinematografie van Nicolas Bolduc is weergaloos, met indrukwekkende shots van zowel uitgestrekte slagvelden als intieme, sfeervolle interieurs. De kostuums en sets zijn tot in de puntjes verzorgd, wat bijdraagt aan het authentieke gevoel van de 17e eeuw. De film maakt op indrukwekkende wijze gebruik van natuurlijk licht, wat de historische setting extra geloofwaardig maakt.

De actiescènes zijn wederom spectaculair en goed gechoreografeerd, hoewel ze dit keer in aantal wat minder zijn dan in het eerste deel. Dit past echter bij de meer duistere en introspectieve toon van het tweede deel, waarin verraad en persoonlijke conflicten belangrijker zijn dan zwaardgevechten.

Ontvangst en beoordeling

Het tweeluik van The Three Musketeers is over het algemeen goed ontvangen. Waar het eerste deel werd geprezen om zijn actie en karakterontwikkeling, wordt Part II: Milady vooral geprezen om zijn psychologische diepgang en de sterke vertolking van de personages, met name Eva Green.

Op toonaangevende recensiesites scoort de film sterk. Gemiddelde scores zijn:

• Rotten Tomatoes: 80% (Audience score)
  • Metacritic: 72/100
  • Letterboxd: 3.8/5

De meeste kritiek komt voort uit de iets tragere pacing in vergelijking met het eerste deel, maar over het algemeen wordt de film beschouwd als een waardige afsluiting van het verhaal.

Conclusie: Een sterke, emotionele afsluiting

The Three Musketeers - Part II: Milady is een waardig slotstuk van deze epische saga. Met ijzersterk acteerwerk, vooral van Eva Green, en een prachtige visuele stijl, biedt de film een intense en emotionele kijkervaring. Hoewel de pacing hier en daar wat traag kan zijn, vooral vergeleken met het eerste deel, maakt de emotionele diepgang en de tragische ontknoping dat meer dan goed.

OmniGuide Rating:
⭐⭐⭐⭐ (4/5)