Finch (2021) - Een Hartverwarmende Reis door een Post-Apocalyptische Wereld © Production Company

Finch (2021) - Een Hartverwarmende Reis door een Post-Apocalyptische Wereld

In Finch, een post-apocalyptische sci-fi film uit 2021, levert Tom Hanks opnieuw een indrukwekkende prestatie als de titelfiguur. De film, geregisseerd door Miguel Sapochnik (bekend van zijn werk aan Game of Thrones), vertelt het verhaal van een man die zich voorbereidt op het einde van de wereld zoals wij die kennen, maar tegelijkertijd hoop en menselijkheid blijft uitdragen in een wereld vol eenzaamheid en verlies.

Verhaal

Het verhaal speelt zich af in een wereld die is verwoest door een zonne-uitbarsting, waardoor de meeste levende wezens zijn uitgestorven. Finch Weinberg (Tom Hanks), een zieke ingenieur, overleeft in dit onherbergzame landschap samen met zijn trouwe hond Goodyear. Hij bouwt een robot, genaamd Jeff, om voor zijn hond te zorgen als hij er niet meer is. Wat volgt, is een emotionele roadtrip door verlaten landschappen, waarbij Finch probeert zijn robot de belangrijkste les van het leven te leren: wat het betekent om menselijk te zijn.

Een One-Man Show met een Robotische Sidekick

Tom Hanks draagt vrijwel de hele film op zijn schouders, zoals hij eerder deed in films als Cast Away (2000). Zijn vertolking van Finch, een kwetsbare maar vastberaden man, is aangrijpend en emotioneel. Zijn interacties met de robot Jeff, ingesproken door Caleb Landry Jones, vormen het kloppende hart van de film. De ontwikkeling van hun relatie is het meest interessante aspect, waarbij Jeff evolueert van een onhandige machine naar een personage met gevoelens en morele waarden.

Wat Finch onderscheidt van andere post-apocalyptische films, is de nadruk op de band tussen mens en technologie, en hoe zelfs in de donkerste tijden hoop kan worden gevonden in vriendschap en verantwoordelijkheid. Het verhaal is intiem en beperkt in schaal, maar dat maakt het juist zo effectief.

Regie en Visuele Effecten

Miguel Sapochnik, die eerder uitblonk in grootschalige veldslagen in Game of Thrones, bewijst dat hij ook kleinere, karaktergedreven verhalen meesterlijk kan regisseren. De cinematografie van de film is adembenemend, met uitgestrekte woestijnen en verlaten steden die de desolaatheid van de wereld prachtig vastleggen. De visuele effecten, met name in de creatie van Jeff, zijn verbluffend en voegen een laag van realisme toe aan de interacties tussen Finch en zijn robotische metgezel.

Kritiek en Ontvangst

Finch werd over het algemeen goed ontvangen door critici en publiek. De film heeft een sterke emotionele kern, hoewel sommigen vonden dat het verhaal soms wat voorspelbaar is. Desalniettemin werd Tom Hanks’ prestatie geprezen, net als de interactie tussen Finch en de robot.

Op Rotten Tomatoes scoort de film een respectabele 74% op de Tomatometer, met een gemiddelde audience score van 73%. Metacritic geeft de film een metascore van 57, wat aangeeft dat recensenten over het algemeen positief waren, maar ook enkele gemengde meningen hadden. Publieksrecensies op platforms zoals Letterboxd wijzen op de hartverwarmende aard van het verhaal, maar noemen ook dat de film wat traag kan aanvoelen.

Finch is geen typische actievolle post-apocalyptische film, maar eerder een reflectieve en intieme studie van menselijkheid in tijden van eenzaamheid en wanhoop. Het is een film over overleven, niet alleen fysiek, maar ook emotioneel. Hoewel het plot voorspelbaar kan zijn, maken de vertederende prestaties van Tom Hanks en de evolutie van Jeff als personage het de moeite waard om te bekijken.

Sterren: ★★★★☆ (4/5)