Gemini Man (2019): Technisch Verbluffend, maar Emotioneel Leeg © Production Company

Gemini Man (2019): Technisch Verbluffend, maar Emotioneel Leeg

Gemini Man is een ambitieuze sciencefiction-actiethriller geregisseerd door Ang Lee, met Will Smith in de hoofdrol. De film speelt in op de nieuwste technologieën door gebruik te maken van high-frame-rate-opnamen en baanbrekende CGI, wat zowel indrukwekkend als problematisch uitpakt. Het verhaal draait om een sluipschutter die geconfronteerd wordt met een jongere kloon van zichzelf, wat zowel op emotioneel als technisch vlak voor dilemma’s zorgt.

Het Verhaal: Een Dubbel Gevecht

In Gemini Man volgen we Henry Brogan (Will Smith), een huurmoordenaar op leeftijd die besluit met pensioen te gaan. Maar zijn verleden blijft hem achtervolgen. Wanneer hij merkt dat hij wordt opgejaagd door een mysterieuze vijand die al zijn stappen voorspelt, ontdekt hij dat deze aanvaller een jongere, genetisch gemanipuleerde kloon van hemzelf is. Wat volgt is een kat-en-muisspel waarin de kloon, genaamd Junior, worstelt met zijn eigen identiteit, terwijl Henry zich afvraagt hoe hij zijn verleden en toekomst kan overleven.

Technische Innovatie of Overdreven?

De film werd met veel bombarie gepresenteerd als een technische mijlpaal in de filmwereld. Ang Lee gebruikte de meest geavanceerde CGI-technieken om Will Smith jonger te maken en filmde in een ongebruikelijke 120 frames per seconde. Hoewel dit voor kristalheldere beelden zorgt, was het effect niet voor iedereen overtuigend. Veel critici merkten op dat deze hyperrealistische stijl soms onnatuurlijk en afleidend aanvoelde, vooral in de actievolle scènes waar het tempo het verhaal niet altijd ten goede kwam.

Acteerprestaties: Twee Will Smiths, één uitdaging

Will Smith draagt de film op zijn schouders en doet dit met zijn kenmerkende charme en emotionele diepgang. Zijn dubbelrol als zowel de oudere als jongere versie van zichzelf is indrukwekkend, maar de chemie tussen beide versies blijft soms vlak. Het concept van een oudere, versleten moordenaar tegenover zijn jonge en onbevangen kloon is intrigerend, maar het script weet deze emotionele spanning niet altijd ten volle te benutten.

Ontvangst: Kritiek versus Technologie

Gemini Man werd wisselend ontvangen door critici. Hoewel de visuele effecten en het baanbrekende gebruik van CGI geprezen werden, vonden veel recensenten het verhaal voorspelbaar en oppervlakkig. Op Rotten Tomatoes scoorde de film een magere 26% bij critici, terwijl het publiek iets milder was met een score van 83%. Metacritic was evenmin enthousiast, met een score van 38/100 op basis van recensies van experts. Dit toont een duidelijke kloof tussen de technische waardering en de daadwerkelijke emotionele impact van de film.

• Will Smith speelde zowel de oudere als de jongere versie van zichzelf. De jongere versie, Junior, werd volledig digitaal gemaakt met behulp van motion capture.
  • De film werd geschoten in 120 frames per seconde, terwijl de meeste films worden opgenomen in 24 frames per seconde. Dit moest zorgen voor een extreem vloeiend en realistisch beeld, hoewel het effect niet in alle bioscopen volledig tot zijn recht kwam.
  • Ang Lee staat bekend om zijn visueel gedurfde keuzes, eerder experimenteerde hij met 3D en high-frame-rate-technieken in films als Life of Pi en Billy Lynn’s Long Halftime Walk.

Conclusie: Een Technische Triomf met een Zwak Verhaal

Gemini Man is een film die vooral indruk maakt door zijn technische innovaties, maar het verhaal zelf en de emotionele diepgang blijven achter. Will Smith weet als altijd te overtuigen, maar zelfs hij kan het middelmatige script niet redden. De visuele effecten zijn ongekend, maar deze lijken soms belangrijker dan de personages of het plot. Hoewel het concept van een man die vecht tegen zijn jongere zelf potentieel had, mist de film de emotionele diepgang om dit volledig uit te werken.

OmniGuide Beoordeling:
Gemini Man krijgt van ons een score van 3 van de 5 sterren. De baanbrekende technologie verdient lof, maar het verhaal blijft helaas achter bij de verwachtingen.

⭐⭐⭐☆☆