Goodfellas (1990) - De Ultieme Maffiafilm die Je Niet Mag Missen © Production Company

Goodfellas (1990) - De Ultieme Maffiafilm die Je Niet Mag Missen

Martin Scorsese's Goodfellas uit 1990 wordt algemeen beschouwd als een van de grootste misdaadfilms aller tijden. Gebaseerd op het boek Wiseguy van Nicholas Pileggi, vertelt de film het waargebeurde verhaal van Henry Hill, een halve Italiaan, halve Ier die opgroeit in de maffiawereld van New York. Met een meesterlijke regie, een briljante cast en een onvergetelijke soundtrack, blijft Goodfellas een standaard voor het genre.

Het Verhaal en De Cast

Goodfellas volgt het leven van Henry Hill (Ray Liotta) vanaf zijn jeugd in de jaren 50 tot zijn val als informant voor de FBI in de jaren 80. Henry's reis door de onderwereld wordt gekenmerkt door zijn banden met de gewelddadige Jimmy Conway (Robert De Niro) en de temperamentvolle Tommy DeVito (Joe Pesci), twee maffiosi die zowel zijn mentors als zijn partners in crime worden.

De film blinkt uit door de authentieke weergave van het leven binnen de maffia. Scorsese brengt de complexiteit van deze wereld tot leven door de ogen van Henry, waarbij thema’s als loyaliteit, verraad en geweld centraal staan. De intensiteit van de personages wordt versterkt door het uitzonderlijke acteerwerk. Ray Liotta levert een doorbraakrol als Henry, terwijl Robert De Niro en Joe Pesci krachtige vertolkingen geven die tot de beste van hun carrières behoren. Pesci won zelfs de Oscar voor Beste Mannelijke Bijrol voor zijn rol als de meedogenloze Tommy.

Regie en Cinematografie

Martin Scorsese's regie is niets minder dan meesterlijk. De manier waarop hij het verhaal vertelt, met zijn gebruik van lange takes, vloeiende camerabewegingen en een dynamische montage, trekt de kijker direct in de actie. De iconische 'Copacabana shot' is een perfect voorbeeld van zijn visuele flair, waarbij de camera in één ononderbroken beweging Henry en zijn date volgt door een drukke nachtclub, wat de indruk wekt van een onstuitbare opmars in de criminele wereld.

De film is ook bekend om zijn gebruik van muziek, waarbij nummers uit de jaren 50, 60 en 70 perfect aansluiten bij de sfeer van de scènes. Scorsese's gevoel voor timing en ritme maakt de soundtrack bijna een personage op zich.

Kritische Ontvangst en Erfenis

Goodfellas werd bij de release lovend ontvangen door zowel critici als het publiek. De film scoort hoog op zowel Rotten Tomatoes als Metacritic en wordt vaak genoemd in lijsten van de beste films aller tijden. Het wordt gezien als een benchmark in het misdaadgenre en als een van Scorsese's beste werken. De film heeft een blijvende invloed gehad op latere films en tv-series, waaronder The Sopranos, die elementen van Goodfellas adopteerden en verder ontwikkelden.

• Improvisatie: Veel van Joe Pesci's dialogen waren geïmproviseerd, waaronder de beroemde "Funny how?" scène.
  • Authenticiteit: De echte Henry Hill diende als adviseur op de set om de accuratesse van de film te waarborgen.
  • Oorspronkelijke keuze: De rol van Jimmy Conway was oorspronkelijk geschreven voor Al Pacino, die de rol afwees uit angst om getypecast te worden als gangster.

Conclusie en Beoordeling

Goodfellas is een film die blijft fascineren, zelfs na meerdere keren kijken. Het biedt een ongefilterde blik op de criminele onderwereld, met diepgaande personages en een onvergetelijke stijl. Scorsese, samen met zijn cast en crew, creëerde een tijdloos meesterwerk dat nog steeds relevant is. Als je een fan bent van misdaadfilms, of simpelweg van geweldige cinema, dan is Goodfellas een must-see.

OmniGuide Rating: 5 sterren ★★★★★