Halloween Ends: Het Spookachtige Sluitstuk van een Iconische Horrorfranchise © Production Company

Halloween Ends: Het Spookachtige Sluitstuk van een Iconische Horrorfranchise

In de filmwereld van vandaag zijn er weinig franchises die zo'n uitgebreide en invloedrijke geschiedenis hebben als de Halloween-serie. "Halloween Ends", uitgebracht in 2022, markeert het einde van deze saga, maar zeker niet het einde van de reeks. Volgens producent Jason Blum is dit de laatste Halloween-film onder Blumhouse, waarna de rechten op de filmreeks teruggaan naar producent Malek Akkad​1​.

Geregisseerd door David Gordon Green, stelt "Halloween Ends" de spanning tussen Michael Myers en Laurie Strode (gespeeld door Jamie Lee Curtis) voorop in dit angstaanjagende sluitstuk van de trilogie​2​. Ook Andi Matichak en James Jude Courtney leveren sterke optredens in hun respectievelijke rollen. Met een tijdspanne van 1 uur en 51 minuten belooft de film de kijker een meeslepende ervaring.

"Halloween Ends" behoudt zijn horror- en thrillerroots, en zet deze traditie voort met het mixen van nostalgie en moderne cinematografische technieken. Een leuke verwijzing in de film is het moment waarop personages een film kijken die John Carpenter's 'The Thing' uit 1982 is, een knipoog naar de oorspronkelijke film waar Laurie en Tommy 'The Thing from Another World' uit 1951 keken​1​.

De film heeft gemengde recensies ontvangen op toonaangevende platformen zoals IMDB en Rotten Tomatoes, met respectievelijk een rating van 5.0/10​2​ en 40% op de Tomatometer, terwijl de publieksscore op Rotten Tomatoes op 57% staat​3​. Op Metacritic ontvangt de film gemiddelde beoordelingen met een score van 4.6/10​4​.

Niettemin bevat "Halloween Ends" enkele interessante elementen die fans van de serie zullen waarderen. Laurie schrijft bijvoorbeeld haar memoires, getiteld "Stalkers, Saviors, and Samhain", waarbij Samhain verwijst naar het Keltische festival dat uiteindelijk Halloween werd. Dit is een slimme verwijzing naar eerdere Halloween-films waarin het concept van Samhain werd geïntroduceerd​1​.

Op basis van deze bevindingen, geeft OmniGuide "Halloween Ends" een gemiddelde score. Hoewel de film zijn hoogtepunten heeft en trouw blijft aan de wortels van de franchise, is de algehele ontvangst gemengd. Toch is het een onmisbaar deel van de Halloween-serie, en zeker de moeite waard voor fans van de franchise en horrorliefhebbers in het algemeen.