Happy Death Day 2U (2019) - Een verrassende mix van humor en horror © Production Company

Happy Death Day 2U (2019) - Een verrassende mix van humor en horror

"Happy Death Day 2U," het vervolg op de verrassende hit "Happy Death Day" uit 2017, slaagt erin de formule van het origineel uit te breiden met een mix van sciencefiction en nog meer humor, terwijl het toch trouw blijft aan zijn slasher-wortels. Regisseur Christopher Landon brengt wederom een unieke ervaring naar het scherm, en deze keer is de toon nog speelser en verfrissender dan in het origineel. Maar slaagt het vervolg erin om dezelfde spanning en verrassing te leveren als de eerste film? Laten we het onderzoeken.

Een speelse draai aan tijdloops

De film volgt opnieuw Tree Gelbman (Jessica Rothe), die in de eerste film gevangen zat in een tijdlus waarin ze haar eigen moord steeds opnieuw beleefde. Dit keer echter, wordt de focus verbreed naar een meer sci-fi plot waarbij parallelle universums en tijdreizen centraal staan. Tree komt erachter dat de tijdlus het gevolg is van een wetenschappelijk experiment van een groep studenten, en wordt opnieuw gedwongen om de lus te herbeleven, maar nu met nieuwe regels en meer diepgang in haar karakterontwikkeling.

Waar "Happy Death Day" zich voornamelijk richtte op de horror-elementen van een slasher-film, leunt "Happy Death Day 2U" zwaarder op sciencefiction en komedie. Dit geeft het een compleet andere dynamiek, die verfrissend kan zijn voor fans die openstaan voor meer luchtige en zelfs emotionele momenten. De film biedt Tree een kans om niet alleen voor haar leven te vechten, maar ook om persoonlijke groei door te maken en verzoening te vinden met haar eigen verleden.

Humor en emotie

Een van de sterkste aspecten van de film is wederom Jessica Rothe, die zowel de humor als de emotionele momenten met gemak draagt. Haar vertolking van Tree geeft het personage diepte en maakt haar zowel kwetsbaar als krachtig. Dit is waar "Happy Death Day 2U" verschilt van andere typische slasher-films – het balanceert gruwelijke moorden met momenten van echte emotie. De scènes waarin Tree moeilijke keuzes moet maken in verschillende tijdlijnen bieden onverwacht ontroerende momenten.

De humor in de film is een groot pluspunt. Het gebruik van de tijdlus zorgt voor creatieve manieren om komische situaties te creëren. Hoewel het slasher-genre soms op de achtergrond verdwijnt door de focus op de sci-fi elementen, slaagt de film erin om toch zijn horror-wortels in stand te houden, vooral tijdens de spanningvolle climaxen.

De meningen over "Happy Death Day 2U" zijn verdeeld. Sommigen prijzen de film voor zijn vernieuwende aanpak en het feit dat het niet simpelweg een herhaling is van de eerste film. Anderen waren minder enthousiast over de verschuiving naar sciencefiction en het verlies van het pure slasher-gevoel. Toch is er brede waardering voor de humor en het energieke tempo van de film.

Op Rotten Tomatoes scoort de film een respectabele 71% bij critici, met een iets lagere audience score van 58%. Metacritic geeft de film een score van 57, wat aangeeft dat de film gemengde recensies heeft ontvangen, terwijl het bij het publiek een stuk positiever lijkt te liggen met een 7.0/10. Letterboxd gebruikers geven de film gemiddeld 3.1 sterren, wat wijst op een goede balans tussen waardering voor de originele invalshoek, maar ook enige teleurstelling over de verschuiving van het genre.

Conclusie: een geslaagde genre-mix?

"Happy Death Day 2U" biedt fans van het eerste deel een gedurfde, genre-buigende film die niet bang is om zijn grenzen te verleggen. De mix van horror, humor en sciencefiction werkt grotendeels goed, hoewel het niet iedereen zal aanspreken. De film is minder een slasher en meer een speelse kijk op tijdreizen en parallelle universums, wat het fris en origineel maakt.

Voor wie openstaat voor een film die zichzelf niet al te serieus neemt, maar wel leuke wendingen en een charismatische hoofdrol heeft, is "Happy Death Day 2U" een aanrader.

OmniGuide Rating: 3,5 sterren

⭐⭐⭐⭐✰

De film krijgt van ons 3,5 sterren vanwege zijn unieke combinatie van genres, Jessica Rothe’s uitstekende vertolking, en het feit dat het op creatieve wijze de tijdlus-thema verder uitbreidt. Het is een vervolg dat risico’s durft te nemen, al zal niet elke fan van het eerste deel hier even enthousiast over zijn.