Hustlers (2019) - Een meesterlijke dans van oplichterij en vriendschap © Production Company

Hustlers (2019) - Een meesterlijke dans van oplichterij en vriendschap

De film Hustlers, geregisseerd door Lorene Scafaria, is een opwindend en verrassend waargebeurd verhaal over een groep strippers die na de financiële crisis van 2008 een riskant plan bedenken om hun rijke Wall Street-klanten op te lichten. Gebaseerd op een artikel in New York Magazine, weet deze film op inventieve wijze het morele grijsgebied te verkennen waarin deze vrouwen zich begeven.

Het verhaal: Vriendschap in het criminele leven

De film volgt het verhaal van Destiny (gespeeld door Constance Wu), een jonge vrouw die zich probeert te redden in de wereld van stripclubs in New York. Ze ontmoet Ramona (Jennifer Lopez), een charismatische en ervaren stripper die Destiny onder haar vleugels neemt. Wanneer de financiële crisis toeslaat en de klantenbasis van rijke bankiers instort, besluiten Ramona en haar collega’s een plan te bedenken om de rollen om te draaien: ze bedwelmen hun klanten en plunderen hun creditcards. Wat volgt is een levensstijl vol luxe en misleiding, die uiteindelijk de grenzen van vriendschap en vertrouwen op de proef stelt.

Sterke prestaties en chemie

Een van de grootste sterke punten van Hustlers is zonder twijfel de chemie tussen de castleden, met name tussen Jennifer Lopez en Constance Wu. Lopez straalt in haar rol als de zelfverzekerde en magnetische Ramona, een van de meest indrukwekkende prestaties van haar carrière. Haar fysiek imposante verschijning en emotionele diepgang maken haar personage zowel inspirerend als beangstigend. Wu biedt een ingetogen, maar krachtige tegenhanger als Destiny, wiens morele twijfels en emotionele reis het hart van de film vormen.

Andere noemenswaardige prestaties komen van Keke Palmer en Lili Reinhart, die als ondersteunende castleden voor enkele van de lichtere en komische momenten zorgen, wat balans brengt in de donkere ondertoon van de film.

Regie en visuele stijl

Lorene Scafaria's regie is zelfverzekerd en stijlvol, waarbij ze de glitter en glamour van de stripclubs weet te combineren met de harde realiteit van de karakters. De film biedt niet alleen spannende dansscènes en visuele pracht, maar ook diepgang in de relaties en morele dilemma's waarmee de personages worden geconfronteerd. Het gebruik van slow motion en krachtige muziek versterkt het gevoel van macht en controle dat de vrouwen kortstondig ervaren, maar ook de kwetsbaarheid die eronder schuilgaat.

• Jennifer Lopez heeft voor haar rol als Ramona maandenlang intensieve danstraining gevolgd om haar iconische paaldansscènes uit te voeren.
  • De film werd oorspronkelijk gezien als een kleinere, onafhankelijke productie, maar dankzij de uitstekende vertolkingen en regie wist Hustlers snel aan populariteit te winnen, met een wereldwijde box office van meer dan $150 miljoen.
  • Cardi B, die een bijrol heeft in de film, werkte zelf als stripper voordat ze een succesvolle rapcarrière begon, waardoor haar rol extra authentiek aanvoelde.

Kritieken en ontvangst

Hustlers werd over het algemeen zeer goed ontvangen door zowel critici als het publiek. De film werd geprezen om zijn sterke prestaties, met name die van Jennifer Lopez, die zelfs een Oscarnominatie kreeg. De balans tussen entertainment en maatschappijkritiek werd ook gewaardeerd, waarbij de film niet alleen een spannend verhaal biedt, maar ook commentaar levert op economische ongelijkheid en vrouwelijke empowerment.

• Rotten Tomatoes: 87% (op basis van meer dan 370 beoordelingen)
  • Metacritic: 79/100
  • Letterboxd: 3.8/5

Eindoordeel: Een krachtige film met een glansrol voor Lopez

Hustlers is een slimme, boeiende film die je meevoert in een wereld van luxe, bedrog en emotionele complexiteit. De sterke cast, scherpe regie en het fascinerende verhaal maken het een van de meest memorabele films van 2019. Jennifer Lopez schittert als nooit tevoren en de film biedt zowel spanning als diepgang.

OmniGuide Beoordeling:

4.5 van de 5 sterren
★★★★☆