Intense oorlogsactie in Greyhound (2020) met Tom Hanks © Production Company

Intense oorlogsactie in Greyhound (2020) met Tom Hanks

Greyhound, geregisseerd door Aaron Schneider en geschreven door Tom Hanks, is een spannende oorlogsfilm die zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het verhaal is gebaseerd op de roman The Good Shepherd van C.S. Forester. Tom Hanks speelt de hoofdrol als commandant Ernest Krause, die de leiding heeft over een geallieerde konvooi dat door de Atlantische Oceaan vaart, terwijl ze worden belaagd door een groep Duitse U-boten. De film combineert intense actie met een diepgaand karakterportret van een commandant die worstelt met verantwoordelijkheid en onzekerheid in het heetst van de strijd.

Achtergrondinformatie

De film speelt zich af tijdens de Battle of the Atlantic, een cruciale periode waarin geallieerde schepen voortdurend werden aangevallen door Duitse onderzeeërs, bekend als "wolf packs". Dit maakt de setting van Greyhound bijzonder gespannen en realistisch. Wat deze film extra bijzonder maakt, is dat Tom Hanks niet alleen de hoofdrol speelt, maar ook het scenario schreef. Hanks heeft eerder zijn liefde voor historische en oorlogsdrama’s getoond, zoals in Saving Private Ryan en Band of Brothers. Met Greyhound wilde hij een eerbetoon brengen aan de maritieme strijdkrachten die vaak over het hoofd worden gezien in WOII-films.

Spannende Actie, Maar Beperkte Diepgang

Wat Greyhound onderscheidt van andere oorlogsfilms, is de bijna onophoudelijke spanning en het snelle tempo. Het grootste deel van de film speelt zich af op zee, waar we getuige zijn van strategische manoeuvres en gevechten tussen de schepen en U-boten. De film maakt optimaal gebruik van special effects om de chaos van de zeeslagen realistisch weer te geven. De scènes waarin de torpedo’s voorbij schieten, waterfonteinen op de schepen slaan en de spanning in de commandokamer voelbaar is, zijn visueel indrukwekkend en houden de kijker op het puntje van de stoel.

Toch kan de film oppervlakkig aanvoelen wat betreft karakterontwikkeling. Hoewel Tom Hanks het morele conflict en de druk van het bevel effectief weergeeft, krijgen andere personages weinig kans om te stralen of zich te ontwikkelen. Dit zorgt ervoor dat de film soms meer voelt als een technische weergave van zeeslagen dan als een diepgaand oorlogsdrama. Voor sommige kijkers zal dit een gemiste kans zijn om emotioneel meer verbonden te raken met de personages.

Ontvangst en Recensies

De ontvangst van Greyhound was overwegend positief, vooral vanwege de actiescènes en Hanks' optreden. De film scoort goed op sites zoals Rotten Tomatoes en Metacritic, waar het respectievelijk een goedkeuring van 79% en een metascore van 64 kreeg. Critici prijzen de film vooral om zijn no-nonsense benadering en het feit dat het een compacte, op actie gerichte oorlogsfilm is zonder de vaak lange opbouw van vergelijkbare films. Desondanks zijn er ook kritieken op het gebrek aan karakterdiepte en emotionele betrokkenheid.

Een van de meest uitgesproken recensies kwam van RogerEbert.com, waar werd gesteld dat de film zowel indrukwekkend als frustrerend is vanwege de beperkte persoonlijke verhaallijn van de hoofdrolspeler. Dit wordt echter gedeeltelijk gecompenseerd door de authentieke weergave van de oorlogservaring op zee en de voortdurende spanning.

• Greyhound zou oorspronkelijk in de bioscoop worden uitgebracht, maar werd uiteindelijk exclusief via Apple TV+ uitgebracht vanwege de COVID-19-pandemie.
  • Tom Hanks' scenario is de tweede keer dat hij een filmscript heeft geschreven, de eerste was voor That Thing You Do! in 1996.
  • De film is opgenomen in Baton Rouge, Louisiana, waarbij veel gebruik werd gemaakt van computereffecten om de open zee en gevechten realistisch weer te geven.

Eigen Beoordeling: Omniguide Rating

Greyhound blinkt uit in spanning en actie, en Tom Hanks is, zoals altijd, uitstekend in zijn rol. Echter, het gebrek aan emotionele diepgang en karakterontwikkeling doet de film op sommige punten tekort. Voor liefhebbers van militaire actie en zeeslagen is dit een must-see, maar voor degenen die meer betrokkenheid bij de personages verwachten, blijft er wat te wensen over.

Omniguide geeft Greyhound een waardering van 4 van de 5 sterren. ⭐⭐⭐⭐