Klein van formaat, groots in avontuur: The Borrowers (1997) onder de loep © Production Company

Klein van formaat, groots in avontuur: The Borrowers (1997) onder de loep

The Borrowers, een familie-avonturenfilm uit 1997, is gebaseerd op de populaire boekenreeks van Mary Norton. De film, geregisseerd door Peter Hewitt, combineert live-action en speciale effecten om het verhaal van kleine mensen – de ‘Borrowers’ – tot leven te brengen. Deze kleine wezens leven in de muren en vloeren van menselijke huizen, waar ze alledaagse voorwerpen “lenen” om te overleven.

Verhaal en personages

In deze film volgt het verhaal de Clock-familie, een groep van vier Borrowers die hun rustige leventje leiden in het huis van de familie Lender. Maar wanneer advocaat Ocious P. Potter (gespeeld door John Goodman) het huis van de Lenders probeert te onteigenen, dreigt het bestaan van de Borrowers in gevaar te komen. Samen met de jonge Pete Lender moeten de Borrowers een manier vinden om hun huis en hun geheime bestaan te redden.

De cast bestaat uit bekende gezichten zoals John Goodman, Jim Broadbent, Celia Imrie en Mark Williams. Goodman speelt de slechterik Potter met een heerlijke over-the-top slechtheid, wat hem tot een memorabele antagonist maakt. De interacties tussen de menselijke familie Lender en de miniatuur Borrowers brengen humor en spanning in het verhaal.

Visuele effecten en productie

Wat deze film echt onderscheidt, is het gebruik van speciale effecten en het productiedesign. De filmmakers hebben creatief gebruik gemaakt van perspectief, met levensgrote versies van alledaagse objecten die de Borrowers gebruiken om hun kleine wereld te bewonen. De indrukwekkende sets, gecombineerd met de technische trucjes van de tijd, geven de kijker een geloofwaardig gevoel van schaal, ondanks de eenvoudige technologie van de late jaren '90.

Hoewel de film er visueel gedateerd uitziet in vergelijking met moderne CGI-producties, draagt de handmatige benadering bij aan de charme van de film. Het geeft de Borrowers een tastbare, ambachtelijke wereld waarin ze zich verplaatsen, wat de nostalgiefactor zeker verhoogt voor de kijkers die de film als kind hebben gezien.

Kritiek en ontvangst

The Borrowers kreeg gemengde recensies bij de release. Hoewel veel critici de film prezen om zijn creatieve visuele stijl en het sterke spel van John Goodman, vonden anderen het verhaal te simpel en voorspelbaar. Op Rotten Tomatoes scoort de film een bescheiden 73%, wat aangeeft dat het publiek over het algemeen positief reageerde op het avontuur, maar dat het niet zonder gebreken is. Het kinderlijke karakter en de slapstick humor vielen vooral goed bij jongere kijkers.

Op Metacritic kreeg de film een score van 66/100, wat het als ‘gemiddeld’ bestempelt. Veel recensenten benadrukten de aantrekkingskracht voor een jong publiek, terwijl volwassenen misschien wat meer diepgang in het verhaal hadden verwacht.

• The Borrowers won een BAFTA Award voor Beste Productieontwerp, wat de waardering voor de visuele presentatie van de miniatuurwereld onderstreept.
  • Acteur John Goodman werd geprezen om zijn rol als slechterik, en hij zou later in andere familievriendelijke films verschijnen, zoals Monsters, Inc. en The Emperor's New Groove.
  • De film bracht uiteindelijk ook een tv-serie en een geanimeerde versie voort, wat aantoont dat het verhaal van de Borrowers een langdurige aantrekkingskracht heeft.

The Borrowers is een charmante familiefilm die vooral de jongere kijkers zal aanspreken. Met zijn inventieve visuele stijl en de altijd onderhoudende John Goodman is het een film die ook voor volwassenen wat nostalgie oproept. Hoewel het verhaal niet heel complex is, maakt de sfeer en het speelse gebruik van schaal veel goed. Het is een lichte, fantasierijke film die de tijd zeker waard is voor een hernieuwde kijk.

Sterrenbeoordeling van OmniGuide:
⭐⭐⭐⭐☆ (4/5)