logo
Leven na de dood of een illusie? 'After.Life' (2009) daagt je uit te kiezen © Production Company

Leven na de dood of een illusie? 'After.Life' (2009) daagt je uit te kiezen

Wat is leven, en wanneer houdt het écht op?

De film After.Life uit 2009, geschreven en geregisseerd door Agnieszka Wójtowicz-Vosloo, is een psychologische thriller die balanceert op de dunne lijn tussen leven en dood. Met in de hoofdrollen Christina Ricci, Liam Neeson en Justin Long, roept de film grote vragen op over bewustzijn, sterfelijkheid en vertrouwen. Maar weet deze prikkelende premisse zich ook te vertalen naar een geslaagde film?

Waar gaat After.Life over?

Anna (Christina Ricci) wordt na een auto-ongeluk wakker op de snijtafel van begrafenisondernemer Eliot Deacon (Liam Neeson), die haar vertelt dat ze dood is. Ze kan zich daar echter niets van herinneren en beweert nog steeds te voelen, te denken en te ademen. Deacon probeert haar te overtuigen dat ze in het hiernamaals zit en dat hij haar helpt om ‘over te steken’. Maar is hij wel wie hij zegt dat hij is? En leeft Anna misschien toch nog?

Intrigerende uitgangspunten, gemengde uitwerking

After.Life gooit je als kijker in een beklemmend kat-en-muisspel waarin je voortdurend twijfelt aan wat echt is. De keuze om alles door de ogen van Anna te tonen maakt de ervaring desoriënterend, maar dat is precies wat de film beoogt. Liam Neeson zet een kille, beheerste begrafenisondernemer neer die tegelijk rustgevend en verontrustend is.

Toch is het tempo traag en het script soms te geforceerd in zijn symboliek. De film flirt met existentiële thema’s, maar weet ze niet allemaal even goed te onderbouwen. Het is eerder sfeer dan inhoud die blijft hangen, al is die sfeer zonder twijfel effectief.

Kritieken en beoordelingen

De meningen over After.Life lopen flink uiteen. Op filmfora en recensiewebsites klinkt waardering voor het originele uitgangspunt en de gelaagde performances, maar er is ook kritiek op de trage opbouw en de vaagheid van het verhaal. Veel kijkers raken gefrustreerd door het open einde en de voortdurende dubbelzinnigheid.

Enkele scores uit recensies van toonaangevende bronnen:

  • Rotten Tomatoes: 26% (publieksscore ca. 43%)

  • Metacritic: 36/100 (gebruikerscore 6.1)

  • Letterboxd: 2.8/5

  • RogerEbert.com: geen officiële recensie van Ebert zelf, maar bijdragen op de site zijn overwegend kritisch

Wist je dat...

  • Regisseur Agnieszka Wójtowicz-Vosloo maakte met After.Life haar speelfilmdebuut.

  • Liam Neeson kreeg de rol deels omdat hij eerder met de regisseur had samengewerkt aan een kortfilm.

  • De film werd opgenomen in slechts 30 dagen.

  • Christina Ricci lag een groot deel van de film in een koelcel, vaak vrijwel naakt, wat leidde tot een intensieve en fysiek zware draaidag.

Eindoordeel van OmniGuide

After.Life is een film die het moet hebben van sfeer, thematische ambiguïteit en sterke hoofdrollen. Wie houdt van psychologische raadsels en open interpretaties zal hier zeker wat uit kunnen halen. Maar verwacht geen afgerond verhaal of duidelijke antwoorden. Dit is eerder een film die je achterlaat met vragen dan met opluchting.

OmniGuide score: 3 van de 5 sterren

⭐⭐⭐☆☆
Intrigerend, maar niet helemaal overtuigend.

Assendelft Communicatie | KvK: 50264494 | BTW: NL002081998B66

Op alle beeldmaterialen rust het copyright van de wettige eigenaar.