Liefde, bedrog en humor in de strijd om de scheidingsdeal - Intolerable Cruelty (2003) © Production Company

Liefde, bedrog en humor in de strijd om de scheidingsdeal - Intolerable Cruelty (2003)

De Coen Brothers op hun komischst, maar niet op hun best

De film Intolerable Cruelty uit 2003, geregisseerd door de beroemde gebroeders Coen, is een romantische komedie met een duistere twist. George Clooney en Catherine Zeta-Jones spelen de hoofdrollen in deze satirische film over liefde, huwelijk en echtscheidingen, verpakt in de stijlvolle wereld van advocaten en luxe levensstijlen. Ondanks de grote namen en de onmiskenbare charme van de hoofdrolspelers, blijft Intolerable Cruelty voor veel kijkers achter in vergelijking met andere meesterwerken van de Coen Brothers.

Verhaal en personages

In Intolerable Cruelty speelt Clooney de rol van Miles Massey, een keiharde en charmante echtscheidingsadvocaat die gespecialiseerd is in het beschermen van rijke mannen tegen goudzoekers. Wanneer hij de beeldschone en genadeloze Marylin Rexroth (Zeta-Jones) ontmoet, die haar man bedriegt voor een grote financiële regeling, voelt Miles zich aangetrokken tot haar, ondanks hun tegenstrijdige belangen. Wat volgt is een kat-en-muisspel vol humor, verraad en de vraag: wat betekent echte liefde in een wereld waar geld en status centraal staan?

Stijl en regie

Bekend om hun eigenzinnige stijl, combineren de Coen Brothers in Intolerable Cruelty hun typische komedie met een vleugje klassiek Hollywood. De film heeft een snelle, scherpe dialoog, excentrieke personages en een plot vol onverwachte wendingen. Dit is typerend voor de Coen-stijl, maar wat mist, is de diepgang en de duisternis die in hun andere films zo sterk naar voren komen, zoals Fargo of No Country for Old Men. Hier neigt het meer naar een conventionele romantische komedie, zij het met een satirisch randje.

De chemie tussen Clooney en Zeta-Jones is duidelijk, en hun prestaties zijn sterk, maar de film zelf voelt soms wat oppervlakkig. Clooney's charmante overacting werkt goed voor de toon van de film, terwijl Zeta-Jones perfect gecast is als de koele, berekenende femme fatale. Toch zijn sommige grappen en plotwendingen voorspelbaar, en lijken ze soms te afhankelijk van het charisma van de acteurs.

Ontvangst en kritiek

De reacties op Intolerable Cruelty waren gemengd. Terwijl sommige critici de luchtige toon en de scherpe dialogen prezen, vonden anderen het een van de zwakkere bijdragen van de Coen Brothers. Op Rotten Tomatoes scoort de film 75%, wat aantoont dat veel kijkers het toch wel konden waarderen. De recensies op Metacritic zijn iets minder positief, met een score van 71/100. Veel critici waren van mening dat, hoewel de film vermakelijk is, hij niet het diepe, vaak zwartkomische niveau haalt dat we van de Coens gewend zijn.

Interessant is dat George Clooney en de gebroeders Coen later opnieuw zouden samenwerken aan films als O Brother, Where Art Thou? en Hail, Caesar!, waarbij deze projecten duidelijk sterker uit de verf komen dan Intolerable Cruelty.

• Intolerable Cruelty was de eerste film van de Coen Brothers waarin ze samenwerkten met een grote studio (Universal Pictures), wat de stijl van de film misschien iets meer mainstream maakt dan hun eerdere werk.
  • Clooney gebruikte zijn ervaringen op de set van deze film om zijn personage in Up in the Air (2009) te perfectioneren, een andere rol als charmante maar oppervlakkige zakenman.

Intolerable Cruelty is een vermakelijke film die niet verveelt, maar ook niet in de buurt komt van de beste werken van de Coen Brothers. De scherpe dialogen en het acteerwerk van Clooney en Zeta-Jones zijn het hoogtepunt, maar de film blijft op de oppervlakte van zijn potentiële diepgang drijven. Voor fans van luchtige, satirische komedies zal de film zeker werken, maar wie hoopt op de gebruikelijke Coen-intensiteit, zal teleurgesteld zijn.

OmniGuide beoordeling: 3.5 sterren

⭐⭐⭐⭐☆ (3.5/5)