logo
Liefde onder druk: Punch-Drunk Love (2002) is een eigenzinnige romantische achtbaan © Production Company

Liefde onder druk: Punch-Drunk Love (2002) is een eigenzinnige romantische achtbaan

Tussen waanzin en liefde: een portret van een man op het randje

In Punch-Drunk Love (2002) laat regisseur Paul Thomas Anderson (Magnolia, There Will Be Blood) zien dat liefde niet altijd zacht of vanzelfsprekend is. Met een verrassend ingetogen Adam Sandler in de hoofdrol als de sociaal onhandige Barry Egan, is dit geen traditionele romcom. Het is een grillig, visueel eigenzinnig en emotioneel geladen portret van een man die zoekt naar grip op zijn leven – en de liefde.

Een Sandler zoals je hem nog niet kende

Adam Sandler, destijds vooral bekend van flauwe komedies als Happy Gilmore en Big Daddy, speelt hier tegen zijn imago in. Zijn vertolking van Barry Egan – een eenzame man met woede-uitbarstingen, een merkwaardige hobby (het sparen van puddingpunten) en een diepgeworteld verlangen naar liefde – leverde hem destijds lof op van critici die hem normaal links lieten liggen.

Barry’s leven kantelt wanneer hij Lena (Emily Watson) ontmoet, een vrouw die hem ziet zoals hij is, zonder oordeel. Hun onwaarschijnlijke relatie vormt het kloppend hart van de film, maar is verre van rozengeur en maneschijn. Rondom hen ontvouwt zich een gestileerde, bizarre wereld vol ongemakkelijke stiltes, kleurrijke lichtflitsen en onverwachte geweldsmomenten.

Visuele stijl en geluid als karakter

Anderson werkt samen met cinematograaf Robert Elswit en componist Jon Brion om Barry’s innerlijke chaos te vertalen naar beeld en geluid. De soundtrack is nerveus, schokkerig en soms ronduit dissonant – perfect passend bij Barry’s gespannen gevoelswereld. De film bevat ook abstracte kleurvlakken tussen scènes, een visuele verwijzing naar Barry’s emotionele toestand.

Interessant weetje: het verhaal werd mede geïnspireerd door een waargebeurd pudding-promotieprogramma waarbij klanten luchtmijlen konden sparen – een klein maar waar detail dat Anderson uitvergroot tot een melancholische metafoor.

Wat zeggen de critici?

De ontvangst van Punch-Drunk Love was overwegend positief, zij het gemengd bij het grote publiek. Veel critici prezen de experimentele aanpak en Sandlers performance:

  • ★★★★☆ op toonaangevende recensiesites

  • Op filmfora en recensentensites scoort de film consequent tussen de 7,5 en 8,5

  • Regisseur Paul Thomas Anderson won de prijs voor Beste Regie op het Filmfestival van Cannes

Niet iedereen wist de film meteen te waarderen. Voor sommige kijkers voelde de combinatie van ongemakkelijke komedie, romantiek en psychologisch drama te geforceerd of ongrijpbaar. Maar voor wie zich overgeeft aan Andersons eigenzinnige stijl, is er veel te ontdekken.

OmniGuide beoordeling

★★★★☆ (4 van de 5 sterren)

Punch-Drunk Love is een zeldzaam voorbeeld van een romantische film die weigert zich aan de regels te houden. Visueel en auditief prikkelend, met een opmerkelijk kwetsbare hoofdrol van Adam Sandler, is dit een parel voor wie houdt van films die buiten de lijntjes kleuren.

Assendelft Communicatie | KvK: 50264494 | BTW: NL002081998B66

Op alle beeldmaterialen rust het copyright van de wettige eigenaar.