Lisa Frankenstein (2024) - Een kleurrijke horrorcomedy met gemengde reacties © Production Company

Lisa Frankenstein (2024) - Een kleurrijke horrorcomedy met gemengde reacties

"Lisa Frankenstein" is een komische horrorfilm uit 2024, geregisseerd door Zelda Williams, met een script geschreven door Diablo Cody. Deze film probeert een bizarre combinatie van genres te brengen: een coming-of-age-verhaal, een zombieromantiek en een donkere highschoolkomedie, met een sterke knipoog naar de jaren '80. Toch weet de film ondanks de nostalgische esthetiek en de onmiskenbare charme van zijn hoofdrolspelers, niet helemaal te overtuigen.

Verhaal en Personages

De film draait om Lisa Swallows (Kathryn Newton), een tienermeisje dat zich een buitenstaander voelt en haar dagen doorbrengt met het dagdromen bij een graf. Wanneer ze per ongeluk haar crush, een dode jongen (Cole Sprouse), weer tot leven brengt, begint een excentriek verhaal vol rare situaties en lugubere momenten. Wat op papier klinkt als een combinatie van Beetlejuice en Edward Scissorhands, blijkt in de uitwerking echter minder indrukwekkend.

Hoewel de cast, waaronder Liza Soberano en Carla Gugino, sterke prestaties levert, blijft de chemie tussen Newton en Sprouse vrij vlak. Hun romance voelt gedwongen, wat jammer is gezien de humoristische en soms emotionele mogelijkheden van dit premisse​ (Wikipedia)​ (ComingSoon).

Visuele Stijl en Productie

Visueel gezien is Lisa Frankenstein een genot. De neonkleuren en over-de-top outfits geven de film een kenmerkende stijl die doet denken aan cultklassiekers uit de jaren '80​ (ComingSoon). De cinematografie en production design zijn zonder twijfel de hoogtepunten van de film, waarbij elk frame zorgvuldig is samengesteld om een visuele flair te bieden die past bij het campy karakter van de film.

De film werd gemengd ontvangen. Op Rotten Tomatoes scoorde de film slechts 52%, met veel kritiek op de rommelige toon en het gebrek aan diepgang in het verhaal​ (Wikipedia). Op Metacritic kreeg de film een score van 47, wat de gemiddelde tot gemengde ontvangst weerspiegelt ​(Wikipedia). Hoewel de esthetiek en het concept geprezen werden, kwam de uitvoering volgens veel recensenten niet helemaal uit de verf. Zo noemt RogerEbert.com de film een "kosmische teleurstelling" die er niet in slaagt om de charme van zijn invloeden over te brengen​ (Roger Ebert).

Hoewel Lisa Frankenstein zeker een cult-aanhang zou kunnen verwerven, vooral door de visuele stijl en het excentrieke concept, blijft de film inhoudelijk steken. Het haalt nooit het maximale uit zijn bizarre premisse en voelt daardoor als een gemiste kans. Voor fans van campy horrorcomedy's kan de film nog wel een amusant tussendoortje zijn, maar het blijft verre van een klassieker in het genre.

OmniGuide Rating: 2,5/5 sterren
⭐⭐⭐✰✰