Ma (2019) - Een verontrustende wraakthriller met een unieke twist © Production Company

Ma (2019) - Een verontrustende wraakthriller met een unieke twist

Ma (2019), geregisseerd door Tate Taylor, is een psychologische horrorfilm met een boeiende mix van suspense, wraak en ongemak. Met Octavia Spencer in de hoofdrol als Sue Ann, beter bekend als "Ma," biedt de film een verfrissende kijk op het wraakgenre, met een sterk karakter gedreven plot dat gaandeweg steeds meer verontrustende lagen blootlegt.

Het verhaal

De film volgt een groep tieners die in een klein stadje Sue Ann tegenkomen. Ze overtuigen haar om alcohol voor hen te kopen, waarna ze de kelder van haar huis beschikbaar stelt als een veilige plek voor feesten. Wat begint als een ogenschijnlijk gulle daad, verandert al snel in iets sinisterders. Sue Ann’s obsessie met de tieners, en haar steeds vreemder wordende gedrag, roept al snel vragen op. Terwijl de spanning toeneemt, blijkt dat Sue Ann een duister verleden heeft dat haar acties voedt en dat haar schijnbare vriendelijkheid een dekmantel is voor iets veel gevaarlijkers.

Octavia Spencer in een zeldzame, grimmige rol

Octavia Spencer is voornamelijk bekend om haar dramatische rollen in films als The Help en Hidden Figures, maar in Ma toont ze haar veelzijdigheid door een geheel andere kant van zichzelf te laten zien. Haar vertolking van Sue Ann is zowel intens als angstaanjagend. Ze weet de kijker aanvankelijk mee te trekken in haar sympathie, om vervolgens onverwachts de duistere kant van het personage te onthullen. Spencer draagt de film met haar kracht en weet het publiek zowel te intrigeren als te verontrusten.

Thematiek en sfeer

Wat Ma onderscheidt van andere thrillers is de nadruk op de psychologische motieven van het hoofdpersonage. De film verkent thema’s als eenzaamheid, afwijzing en de gevolgen van pestgedrag, wat het een diepere emotionele laag geeft dan de meeste horrorfilms. De kilheid en isolatie van het platteland worden effectief ingezet om een benauwende sfeer te creëren. Terwijl de film vordert, wordt het steeds duidelijker dat Sue Ann's trauma uit haar jeugd de drijvende kracht is achter haar gevaarlijke gedrag.

Kritiek en ontvangst

Hoewel Ma overwegend positief werd ontvangen, waren er ook kritische geluiden. De spanning wordt zorgvuldig opgebouwd, maar sommige critici vonden dat de film tegen het einde toe ontspoorde in te veel clichés van het genre. Toch werd Spencer's performance universeel geprezen. De film wist een solide balans te vinden tussen horror en drama, met als grootste kracht de karakterontwikkeling van het hoofdpersonage.

Op Rotten Tomatoes heeft Ma een gemengde score van 56%, waarbij recensenten waardering toonden voor Spencer’s optreden, maar de film zelf als onevenwichtig werd beoordeeld. Op Metacritic scoorde de film een 53, wat ook wijst op gemengde reacties, met lof voor het acteerwerk, maar kritiek op het plot.

• Ma markeert een wederzien tussen regisseur Tate Taylor en Octavia Spencer, die eerder samenwerkten aan de succesvolle film The Help.
  • Octavia Spencer kreeg deze rol door haar nauwe samenwerking met regisseur Taylor. Hij zag in haar de potentie om een uniek soort antagonist neer te zetten, iets wat ze nog niet eerder had gedaan.
  • De film werd voornamelijk opgenomen in de staat Mississippi, waar de regisseur zelf vandaan komt.

Ma biedt een spannende kijkervaring, vooral dankzij het ijzersterke acteerwerk van Octavia Spencer. Hoewel de film qua plot niet altijd even verrassend is, slaagt het er wel in om een onaangenaam gevoel van dreiging op te wekken en raakt het aan thema’s die dieper gaan dan de gemiddelde horrorfilm. Voor fans van psychologische thrillers is Ma een must-see, al zal het niet iedereen bekoren door het ietwat grillige verloop van het verhaal.

Gebaseerd op recensies en eigen inzicht, krijgt Ma 3,5 van de 5 sterren.

⭐⭐⭐⭐☆ | OmniGuide