Malicious (2018) - Bovennatuurlijke horror zonder verrassing © Production Company

Malicious (2018) - Bovennatuurlijke horror zonder verrassing

Malicious is een bovennatuurlijke horrorfilm uit 2018, geregisseerd door Michael Winnick. De film draait om een jong stel dat een verschrikkelijke vloek moet doorstaan na de tragische dood van hun ongeboren kind. Hoewel de film zijn best doet om enkele bekende elementen van het genre te gebruiken, zoals demonische geesten en huiselijke horror, slaagt het er niet helemaal in om iets unieks of echt angstaanjagends te bieden.

Verhaal en sfeer

De plot volgt Adam (gespeeld door Josh Stewart) en Lisa (gespeeld door Bojana Novakovic), een gelukkig stel dat hun eerste kind verwacht. Na een tragisch incident waarbij Lisa haar zwangerschap verliest, beginnen ze paranormale activiteiten in hun huis te ervaren. Wat aanvankelijk lijkt op rouwverwerking, verandert snel in een verontrustende confrontatie met een kwaadaardige entiteit. De film leunt sterk op bekende horrorclichés, van geluiden in het donker tot een bovennatuurlijke dreiging die zich langzaam ontvouwt.

De sfeer in Malicious is goed opgebouwd, met effectief gebruik van schaduwen en geluid om een onheilspellend gevoel te creëren. Toch mist de film de originaliteit en spanning om boven de middelmaat uit te stijgen. Winnick probeert spanning op te bouwen met subtiele schrikmomenten, maar de voorspelbaarheid van de plot ondermijnt het uiteindelijke effect.

De acteerprestaties zijn competent, maar niet opmerkelijk. Josh Stewart en Bojana Novakovic leveren solide werk als het getroffen stel, maar worden belemmerd door een scenario dat hen weinig ruimte geeft om echt te schitteren. Het is duidelijk dat de focus van de film meer ligt op de visuele en atmosferische elementen dan op karakterontwikkeling, waardoor de emoties van de personages soms oppervlakkig aanvoelen. Delroy Lindo speelt een ondersteunende rol als een professor die gespecialiseerd is in paranormale fenomenen, maar ook zijn personage blijft hangen in stereotypen.

Kritiek en ontvangst

De film ontving gemengde tot negatieve recensies van zowel critici als kijkers. Op Rotten Tomatoes scoort de film bijvoorbeeld 29% bij de critici en krijgt het een matige 5.0/10 van het publiek. Veel recensenten wezen op het gebrek aan originaliteit en de afhankelijkheid van bekende horror-tropen. Het ontbreken van echt verontrustende of vernieuwende momenten zorgde ervoor dat de film weinig indruk achterliet, vooral in vergelijking met andere, meer innovatieve horrorfilms uit dezelfde periode.

Metacritic gaf de film een vergelijkbare lage score, wat de algemene teleurstelling van het publiek weerspiegelde. Er waren echter ook enkele positieve punten, zoals de solide cinematografie en een aantal goed uitgevoerde schrikmomenten. Toch lijkt het erop dat deze elementen niet genoeg waren om de film te redden van zijn voorspelbaarheid.

Malicious (2018) is een film die de juiste elementen heeft om een solide horrorfilm te zijn, maar uiteindelijk faalt door zijn gebrek aan originaliteit en spanning. Fans van het genre zullen wellicht genieten van de schrikmomenten en de sfeer, maar de film biedt weinig nieuws voor kijkers die op zoek zijn naar iets vernieuwends in het bovennatuurlijke horrorgenre.

OmniGuide beoordeling: 2.5 sterren

⭐⭐☆ (2.5/5)