Poor Things (2023) – Een Visueel en Narratief Meesterwerk van Yorgos Lanthimos © Production Company

Poor Things (2023) – Een Visueel en Narratief Meesterwerk van Yorgos Lanthimos

Poor Things is een unieke cinematografische ervaring geregisseerd door Yorgos Lanthimos, bekend van zijn werk aan "The Favourite". Deze film is gebaseerd op de gelijknamige roman van Alasdair Gray en verkent thema's van wedergeboorte, vrouwelijke bevrijding en sociale satire op een meesterlijke manier.

Plot en Thema's

Het verhaal volgt Bella Baxter (Emma Stone), een vrouw die terug tot leven wordt gebracht door de excentrieke wetenschapper Dr. Godwin Baxter (Willem Dafoe). Vanuit haar kinderlijke onschuld groeit Bella uit tot een zelfverzekerde vrouw die haar eigen weg vindt in een patriarchale wereld. Gedreven door een onstilbare honger naar kennis en avontuur, verlaat ze Dr. Baxter om samen met de charismatische maar vrouwonvriendelijke advocaat Duncan Wedderburn (Mark Ruffalo) de wereld te verkennen. Hun reis door diverse Europese steden, weergegeven in een prachtige overgang van zwart-wit naar levendige kleuren, symboliseert Bella's groei en emancipatie​ (Roger Ebert)​​ (Time Out Worldwide)​.

Visuele en Technische Briljanties

Cinematograaf Robbie Ryan's werk in "Poor Things" is adembenemend. De film begint in korrelig zwart-wit om Bella's kinderlijke onschuld weer te geven en evolueert naar rijke, wonderlijke kleuren naarmate Bella zelf groeit. De sets zijn extravagant en fantasierijk, van een grillig huis in Victoriaans Londen tot een luxueus hotel in Lissabon en een benauwd bordeel in Parijs​ (Roger Ebert)​​ (Empire)​. De kostuumontwerpen van Holly Waddington vertellen Bella's verhaal op een gedetailleerde en levendige manier, van eenvoudige nachtjaponnen tot uitbundige jurken​ (Flickering Myth)​.

Emma Stone levert een fenomenale prestatie als Bella. Ze brengt de evolutie van haar personage, van een kinderlijke onschuld tot een woordrijke polymath, met precisie en nuance tot leven. Mark Ruffalo schittert als de komische en arrogante Duncan Wedderburn, terwijl Willem Dafoe een gelaagde rol speelt als de goedhartige maar controlerende Dr. Baxter​ (TheWrap)​​ (Empire)​.

"Poor Things" is een cinematografisch hoogstandje dat humor, visueel spektakel en diepgaande sociale thema's naadloos combineert. Yorgos Lanthimos heeft wederom een film afgeleverd die zowel entertainend als intellectueel stimulerend is. Emma Stone's vertolking van Bella Baxter is wellicht de beste van haar carrière, en de film zelf is een must-see voor liefhebbers van unieke en uitdagende cinema.