Recensie: Green Book (2018) - Een Roadtrip naar Begrip © Production Company

Recensie: Green Book (2018) - Een Roadtrip naar Begrip

Green Book is een film uit 2018 die het publiek meeneemt op een boeiende reis door de Amerikaanse zuidelijke staten van de jaren zestig. De film is geregisseerd door Peter Farrelly, die vooral bekend is om zijn komedies, maar met Green Book toont hij zijn veelzijdigheid door een drama neer te zetten dat tegelijkertijd grappig, aangrijpend en sociaal relevant is.

Achtergrond en Verhaal

De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en volgt het onwaarschijnlijke duo van Tony "Lip" Vallelonga (gespeeld door Viggo Mortensen), een rauwe, straatwijze uitsmijter uit de Bronx, en Dr. Don Shirley (gespeeld door Mahershala Ali), een verfijnde en hoogopgeleide Afro-Amerikaanse pianist. Wanneer Shirley op tournee gaat door het diepe zuiden van de Verenigde Staten, huurt hij Tony in als zijn chauffeur en lijfwacht. Het verschil in hun achtergronden en karakters zorgt aanvankelijk voor spanning, maar naarmate de reis vordert, groeit er een onverwachte vriendschap tussen de twee mannen.

De titel van de film verwijst naar de Negro Motorist Green Book, een reisgids die destijds door Afro-Amerikanen werd gebruikt om veilige accommodaties en restaurants te vinden in een tijdperk van wettelijk verankerde segregatie.

Mahershala Ali en Viggo Mortensen zijn het hart van de film, en hun chemie op het scherm is een van de belangrijkste redenen voor het succes van Green Book. Ali's vertolking van Don Shirley is zowel kwetsbaar als krachtig; hij laat op indrukwekkende wijze de complexiteit zien van een man die gevangen zit tussen twee werelden. Mortensen daarentegen brengt Tony Lip tot leven met een charmante mix van ruwe energie en onverwachte gevoeligheid. Voor hun rollen ontvingen beiden lof van critici, en Ali won zelfs de Academy Award voor Beste Mannelijke Bijrol.

Recensies en Ontvangst

Green Book werd over het algemeen goed ontvangen door critici en het publiek. De film scoorde een indrukwekkende 8,2/10 op IMDb en 77/100 op Metacritic, wat wijst op overwegend positieve recensies. Critici prezen vooral het acteerwerk en de hartverwarmende boodschap van de film, hoewel sommigen kritiek hadden op de manier waarop de film raciale kwesties benaderde, wat zij als te simplistisch beschouwden.

Ondanks de gemengde reacties op de thematiek, won de film meerdere prestigieuze prijzen, waaronder de Academy Award voor Beste Film. Dit toont aan dat, hoewel niet iedereen het eens was met de benadering van de film, Green Book erin slaagde een breed publiek te bereiken en aan te spreken.

OmniGuide beoordeelt Green Book met 4 van de 5 sterren. De film is een ontroerende en vermakelijke kijk op een belangrijk tijdperk in de Amerikaanse geschiedenis, gedragen door sterke acteerprestaties en een verfrissende regie. Hoewel de film soms kritiek krijgt op de eenvoud van zijn boodschap, doet dit weinig af aan de impact en het plezier dat het biedt.

★★★★☆