Recensie: Once Upon a Time in Hollywood (2019) © Production Company

Recensie: Once Upon a Time in Hollywood (2019)

Quentin Tarantino's negende film, Once Upon a Time in Hollywood, is een ode aan het Hollywood van de late jaren '60, een tijdperk dat op het punt stond drastisch te veranderen. Met een sterrencast onder leiding van Leonardo DiCaprio, Brad Pitt en Margot Robbie, biedt deze film een nostalgische terugblik op de gouden jaren van de filmindustrie, doorspekt met Tarantino's kenmerkende stijl en unieke narratieve wendingen.

Een Nostalgische Reis

Het verhaal volgt de lotgevallen van Rick Dalton (Leonardo DiCaprio), een acteur wiens carrière in verval is, en zijn trouwe stuntman Cliff Booth (Brad Pitt). Terwijl Dalton worstelt om relevant te blijven in een veranderend Hollywood, beweegt de film zich door een landschap van oude studiosets, retro neonlichten en historische personages, waaronder Sharon Tate (Margot Robbie). De film speelt zich af tegen de achtergrond van de gruwelijke moorden van de Manson-familie, maar Tarantino geeft hieraan zijn eigen, onverwachte draai.

Acteerprestaties en Cinematografie

Brad Pitt's vertolking van Cliff Booth wordt algemeen geprezen als een van zijn beste rollen, wat hem uiteindelijk een Academy Award voor Beste Mannelijke Bijrol opleverde. DiCaprio brengt op indrukwekkende wijze de kwetsbaarheid en onzekerheid van een afgedankte acteur tot leven. Margot Robbie schittert als Sharon Tate, waarbij ze een gevoel van onschuld en hoop uitstraalt dat een belangrijk contrast vormt met de dreiging die in de lucht hangt.

De cinematografie van Robert Richardson is een van de hoogtepunten van de film. De manier waarop het Los Angeles van 1969 tot leven wordt gebracht, met zijn levendige kleuren en gedetailleerde sets, is een visueel genot. Tarantino's liefde voor film komt in elk frame naar voren, van de nauwkeurige reconstructie van oude tv-shows tot de soundtrack vol met tijdloze klassiekers.

Once Upon a Time in Hollywood kreeg overwegend positieve recensies van critici. De film heeft een indrukwekkende score op diverse recensieplatforms, wat het succes en de waardering voor Tarantino’s unieke visie benadrukt. Veel critici prezen het nostalgische element en de onverwachte wendingen, hoewel sommigen ook kritiek hadden op het trage tempo en het gebrek aan traditionele narratieve structuur.

Once Upon a Time in Hollywood is een film die gedijt op zijn sfeer, karakterontwikkeling en visuele flair. Hoewel het misschien niet de meest toegankelijke film van Tarantino is, zal het zeker resoneren met degenen die een diepe liefde voor de filmgeschiedenis hebben. De briljante acteerprestaties, gecombineerd met Tarantino's meesterlijke regie, maken dit tot een onvergetelijke ervaring.

OmniGuide Rating: 4.5 van de 5 sterren
⭐⭐⭐⭐⭐