Scary Movie 4 (2006) - De parodie die grenzen opzoekt © Production Company

Scary Movie 4 (2006) - De parodie die grenzen opzoekt

De Scary Movie franchise staat bekend om zijn humoristische benadering van horrorfilms, waarbij bekende films en popcultuurfenomenen genadeloos worden gepersifleerd. In 2006 bracht regisseur David Zucker het vierde deel uit, Scary Movie 4, waarin hij opnieuw een reeks horrorfilms onder handen neemt. Ditmaal worden onder andere War of the Worlds, The Grudge, Saw, en The Village op de hak genomen.

Verhaal en opzet

Scary Movie 4 volgt opnieuw het bekende personage Cindy Campbell (Anna Faris), die na haar voorgaande avonturen nu werkzaam is als verzorger. Ze komt in aanraking met een spookhuis en ontdekt een complot dat de wereld kan vernietigen. Samen met haar vriend Tom Ryan (Craig Bierko) probeert ze dit te voorkomen, terwijl de film constant knipoogt naar en parodieën maakt op recente horrorfilms en blockbusters.

De film leunt zwaar op slapstick-humor en fysieke komedie, typisch voor regisseur Zucker, die eerder successen behaalde met films als Airplane! en The Naked Gun. De film zit vol met visuele gags en absurdistische situaties, wat zowel zijn kracht als zwakte is. Voor wie houdt van flauwe humor en persiflages, is Scary Movie 4 een feest; voor wie zoekt naar een meer uitgewerkte plot of diepere humor, laat de film wat te wensen over.

• Bill Pullman speelt een parodie van zijn rol in The Grudge.
  • Leslie Nielsen keert terug in zijn rol als de president, een duidelijke persiflage op George W. Bush. Nielsen's aanwezigheid tilt de film naar een hoger niveau met zijn komische timing en droge humor.
  • De film bevat talloze verwijzingen naar andere films en gebeurtenissen uit de popcultuur van de vroege jaren 2000, waaronder Oprah Winfrey’s beroemde auto-giveaway scène.

Ratings en ontvangst

Scary Movie 4 werd gemengd ontvangen door critici. Veel recensenten prezen de visuele gags en sommige vondsten, maar vonden dat de formule aan kracht had ingeboet naarmate de franchise vorderde. Het gebrek aan originaliteit en het herhalen van grappen uit eerdere delen werd door sommigen bekritiseerd.

Op basis van de belangrijkste filmrecensieplatforms werd de film als volgt gewaardeerd:

• Rotten Tomatoes: 35% (Critici)
  • Metacritic: 40/100
  • Publiekswaardering: Gematigd positief met een score van rond de 5.0/10.

Eindoordeel: 3 sterren ★★★☆☆

Hoewel Scary Movie 4 niet het hoogtepunt van de serie is, biedt het genoeg momenten van plezier en lachen voor fans van parodieën en slapstick. De film doet waar het goed in is: het maakt schaamteloos grapjes over populaire films en beroemdheden, zonder daarbij enige pretentie te hebben. Voor wie simpel vermaak zoekt, is dit deel van de franchise een geslaagde, zij het voorspelbare, aanvulling.