Slimme ondernemers ontmaskeren raciale barrières in The Banker (2020) © Production Company

Slimme ondernemers ontmaskeren raciale barrières in The Banker (2020)

De film The Banker (2020), geregisseerd door George Nolfi, vertelt het inspirerende verhaal van twee Afro-Amerikaanse ondernemers in de jaren '60 die tegen raciale segregatie en discriminatie vechten om de Amerikaanse vastgoedmarkt te betreden. Met sterke optredens van Samuel L. Jackson, Anthony Mackie en Nicholas Hoult, biedt de film niet alleen een boeiende geschiedenisles, maar ook een boeiend dramatisch verhaal over vriendschap, doorzettingsvermogen en de strijd voor gelijkheid.

Verhaal en thema's

The Banker volgt het waargebeurde verhaal van Bernard Garrett (Anthony Mackie) en Joe Morris (Samuel L. Jackson). Deze twee Afro-Amerikaanse mannen bedenken een briljant plan om de vastgoedmarkt te betreden door een witte man, Matt Steiner (gespeeld door Nicholas Hoult), in te zetten als hun 'frontman'. Garrett en Morris blijven achter de schermen de strategie bepalen, terwijl Steiner zich voordoet als het gezicht van hun bedrijf. Terwijl hun succes groeit, botsen ze op de grenzen van systemisch racisme en moeten ze vechten tegen zowel vooroordelen als juridische obstakels om hun dromen te verwezenlijken.

Het centrale thema van de film is de strijd tegen raciale ongelijkheid en het doorbreken van barrières in een tijd waarin Afro-Amerikanen beperkt werden in hun economische mogelijkheden. The Banker belicht daarnaast ook het belang van vindingrijkheid en samenwerking om verandering teweeg te brengen.

Samuel L. Jackson brengt zijn kenmerkende charisma en scherpzinnige humor naar de rol van Joe Morris, terwijl Anthony Mackie een ingetogen maar krachtige prestatie levert als de gedreven en vastberaden Bernard Garrett. Hun chemie op het scherm maakt de film bijzonder levendig. Nicholas Hoult slaagt erin om Matt Steiner te vertolken als zowel naïef als goedhartig, wat het contrast met zijn zakelijke partners versterkt.

Regie en cinematografie

Regisseur George Nolfi, bekend van zijn werk aan The Adjustment Bureau, doet uitstekend werk om de complexiteit van het verhaal tot leven te brengen. Hij slaagt erin om de spanning tussen de karakters en de maatschappelijke druk van die tijd goed over te brengen. De cinematografie van Charlotte Bruus Christensen vangt de periode van de jaren '60 mooi met een combinatie van elegante stadsgezichten en sobere, maar krachtige interieurs.

Kritieken en reviews

De film werd over het algemeen goed ontvangen, maar kreeg gemengde reacties van critici vanwege het tempo en het vermijden van diepgaandere verkenningen van de zwaardere raciale thematiek. Waar sommige recensenten de film prezen om zijn acteerwerk en productieontwerp, merkten anderen op dat de film op momenten wat vlak en voorspelbaar aanvoelde.

• Rotten Tomatoes: 79% score van critici, met een positieve beoordeling van de sterke acteerprestaties maar enkele kritiekpunten op de verhaallijn.
  • Metacritic: Gemiddelde score van 59/100, met lof voor het onderwerp en de stijl, maar minder enthousiasme voor de uitvoering.
  • Audience reviews: Het publiek waardeerde de film hoger, met een gemiddeld cijfer van 4.3/5 op verschillende platforms, waarbij de meeste lof uitging naar de inspirerende boodschap.

1. The Banker is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, maar de personages zijn in sommige gevallen deels gefictionaliseerd om de verhaallijn te versterken.
  2. De film werd oorspronkelijk uitgesteld vanwege beschuldigingen van seksueel wangedrag tegen de zoon van Bernard Garrett, die ook betrokken was bij de productie van de film.
  3. Anthony Mackie en Samuel L. Jackson speelden eerder samen in Marvel-films als Falcon en Nick Fury, maar dit is hun eerste samenwerking in een niet-Marvel film.

The Banker biedt een belangrijke les over veerkracht en durf in het gezicht van onrecht. Hoewel het misschien niet de meest gedurfde film is in zijn genre, maakt het sterke acteerwerk en de historische relevantie het een boeiende en waardevolle kijkervaring. Het verhaal van Garrett en Morris blijft je bij, vooral vanwege de manier waarop het de sluipende en systematische aard van racisme in Amerika blootlegt.

OmniGuide score: 4/5 sterren
★★★★☆