Sonic the Hedgehog (2020) recensie: succes door redesign en humor © Production Company

Sonic the Hedgehog (2020) recensie: succes door redesign en humor

De live-action/animatiefilm Sonic the Hedgehog uit 2020, geregisseerd door Jeff Fowler, brengt de iconische SEGA-mascotte naar het witte doek in een mix van komedie en avontuur. Deze film markeert een belangrijk moment voor videogame-aanpassingen, niet alleen vanwege de franchise zelf, maar ook door de enorme aandacht die het kreeg voorafgaand aan de release door het omstreden oorspronkelijke ontwerp van Sonic.

Achtergrondinformatie

Sonic the Hedgehog volgt het verhaal van Sonic, een buitenaards wezen met een ongelofelijke snelheid die zich moet verbergen op aarde. Wanneer hij per ongeluk een elektromagnetische puls veroorzaakt die een stad zonder stroom zet, trekt hij de aandacht van de kwaadaardige wetenschapper Dr. Robotnik, gespeeld door Jim Carrey. Sonic krijgt hulp van de vriendelijke sheriff Tom Wachowski (James Marsden) om de wereld te redden van Robotnik.

Wat de film aanvankelijk in de schijnwerpers zette, was de intense online backlash na de eerste trailer. Het oorspronkelijke ontwerp van Sonic, met een te realistische en mensachtige uitstraling, werd zwaar bekritiseerd door fans. Dit leidde ertoe dat Paramount Pictures de film uitstelde om Sonic's ontwerp te herzien en aan te passen naar een versie die meer trouw bleef aan het iconische videogamepersonage. Deze beslissing werd goed ontvangen door de fanbase en heeft uiteindelijk bijgedragen aan het succes van de film.

Jim Carrey als Dr. Robotnik

Een van de opvallende elementen van de film is de terugkeer van Jim Carrey in een uitgesproken komische rol. Zijn vertolking van Dr. Robotnik is energiek, excentriek en vol van de klassieke slapstick die Carrey beroemd maakte in de jaren '90. Voor velen draagt Carrey's performance de film, en zijn over-the-top humor past perfect binnen de absurde wereld van Sonic.

• Sonic the Hedgehog was oorspronkelijk gepland voor release in november 2019, maar werd uitgesteld tot februari 2020 na de backlash over Sonic's ontwerp.
  • Dit was Jeff Fowler’s regiedebuut voor een speelfilm.
  • De film bevat meerdere referenties naar de originele games, zoals de iconische gouden ringen en Green Hill Zone.

Ontvangst en beoordelingen

Ondanks de aanvankelijke controverse, werd de film positief ontvangen door zowel critici als het publiek. Het wordt geprezen om zijn luchtige toon, nostalgische elementen en de charismatische vertolking van Jim Carrey. Critici benadrukten dat de film vooral aantrekkelijk is voor een jong publiek en fans van de Sonic-games, maar dat het geen baanbrekend werk is binnen het genre.

• Rotten Tomatoes: De film scoorde een tomatometer van 64%, met een audience score van 93%, wat aantoont dat het publiek meer genoot van de film dan de critici.
  • Metacritic: Hier behaalde de film een score van 47/100, met een gebruikersscore van 8,0/10, wat opnieuw wijst op de discrepantie tussen kritische en publieksbeoordelingen.
  • IMDb: Het publiek beoordeelde de film met een 6.5/10.

Eigen beoordeling

Sonic the Hedgehog is een vermakelijke film die zijn doelgroep goed weet te bedienen. De charme van Sonic, gecombineerd met de nostalgische knipogen naar de games en de uitstekende komische timing van Jim Carrey, zorgen voor een luchtig avontuur. Hoewel de film niet perfect is en vooral eenvoudig in zijn plot, biedt hij genoeg plezier voor zowel jonge kijkers als fans van het origineel. Het herontwerp van Sonic laat zien dat filmmakers bereid zijn te luisteren naar de fans, wat in dit geval een positieve impact had op de algehele ervaring.

OmniGuide Rating: 4 van de 5 sterren
⭐⭐⭐⭐