Spirited (2022): Een sprankelende hervertelling van een kerstklassieker © Production Company

Spirited (2022): Een sprankelende hervertelling van een kerstklassieker

Met de release van Spirited in 2022 kwam er een frisse en eigentijdse hervertelling van het alom bekende A Christmas Carol van Charles Dickens. Deze musicalfilm, geregisseerd door Sean Anders, bevat een stevige dosis humor, enkele verrassende twists en een sterke cast, met Ryan Reynolds en Will Ferrell in de hoofdrollen. Maar weet deze moderne variant van het kerstverhaal het publiek echt te boeien?

Het verhaal in een modern jasje

Spirited volgt de structuur van het klassieke verhaal, maar met een creatieve draai. In plaats van dat we enkel het perspectief volgen van de chagrijnige "Scrooge", krijgen we een kijkje achter de schermen van de geesten die ieder jaar een nieuwe ‘Scrooge’ selecteren om te veranderen. Will Ferrell speelt de rol van de Geest van het Heden, die dit keer de cynische marketingman Clint Briggs (Ryan Reynolds) als doelwit kiest. Briggs is echter niet zomaar te bekeren en blijkt een lastige tegenstander voor de geesten.

De film speelt met het idee dat de geesten zelf ook niet perfect zijn en dat hun missies hen persoonlijk beïnvloeden. Deze insteek geeft het verhaal een extra laag en biedt meer diepgang dan je in eerste instantie zou verwachten van een lichtvoetige kerstmusical.

Cast en acteerprestaties

Ryan Reynolds en Will Ferrell staan bekend om hun komische talenten en ze leveren in Spirited precies wat je van hen zou verwachten: een scherp gevoel voor timing en geestige interacties. Reynolds speelt de charmante maar zelfzuchtige Clint met verve, terwijl Ferrell een wat onhandige en gevoelige Geest van het Heden neerzet. De chemie tussen deze twee acteurs is zonder meer een van de hoogtepunten van de film.

Daarnaast is Octavia Spencer een opvallende aanwezigheid als Kimberly, de moreel conflicterende medewerkster van Clint, die worstelt met haar eigen keuzes in het bedrijf. Haar acteerwerk brengt een vleugje oprechtheid in de vaak over-the-top scènes.

Muziek en choreografie

De muziek in Spirited is een mix van moderne popnummers en traditionele musicaltonen, gecomponeerd door het duo Benj Pasek en Justin Paul, die eerder werkte aan La La Land en The Greatest Showman. Hoewel niet elk nummer even memorabel is, dragen de energieke choreografie en productie bij aan de feestelijke sfeer van de film.

Een van de meest memorabele nummers is "Good Afternoon", waarin Reynolds en Ferrell door de stad marcheren en hun meest komische en ondeugende kanten laten zien. De song en dansnummers versterken het komische karakter van de film, hoewel ze soms iets te lang duren en het tempo van de film wat vertragen.

Kritieken en ontvangst

De kritische ontvangst van Spirited was gemengd. Terwijl sommige critici de film prezen om zijn humor en creatieve benadering, vonden anderen het verhaal te rommelig en de liedjes niet altijd even pakkend. De film scoorde op Rotten Tomatoes een 69% van critici, met een publieksscore van 81%. Metacritic gaf de film een score van 55/100, wat de gemengde meningen van recensenten weerspiegelt.

Desondanks werd de film door veel kijkers gewaardeerd als een leuke en luchtige toevoeging aan het kerstgenre, vooral vanwege de charismatische hoofdrolspelers. Op Letterboxd scoorde de film 3,2 uit 5, wat wijst op een zekere mate van populariteit onder het algemene publiek.

Onze beoordeling

Spirited is een vermakelijke kerstfilm die de bekende formule van A Christmas Carol opfrist met een moderne, muzikale twist. Hoewel niet elk lied even blijft hangen en het verhaal soms iets te vol aanvoelt, maken de charmante vertolkingen van Ryan Reynolds en Will Ferrell veel goed. De film slaagt erin om een balans te vinden tussen hartverwarmende kerstboodschappen en komisch vermaak, en biedt daarbij een uniek perspectief op het klassieke verhaal.

Eindbeoordeling:

⭐⭐⭐⭐☆ (4/5 sterren)