Taking Chance (2009) - Een Hartverwarmend Eerbetoon aan Opoffering © Production Company

Taking Chance (2009) - Een Hartverwarmend Eerbetoon aan Opoffering

Taking Chance is een aangrijpend drama uit 2009 dat gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. De film, geregisseerd door Ross Katz, volgt een marineofficier die de taak krijgt om het lichaam van een gesneuvelde soldaat terug naar huis te brengen. De film staat bekend om zijn ingetogen stijl en de diepe emoties die het oproept bij het publiek.

Achtergrond en Plot

Taking Chance is gebaseerd op de ervaringen van marineofficier Michael Strobl, gespeeld door Kevin Bacon, die zich vrijwillig aanmeldt om het lichaam van de 19-jarige Lance Corporal Chance Phelps te begeleiden. Phelps sneuvelde tijdens een missie in Irak, en Strobl, geraakt door zijn jonge leeftijd en de nabijheid van zijn geboortestad, voelt de persoonlijke verantwoordelijkheid om hem een waardige terugkeer te geven. De film is niet alleen een eerbetoon aan Phelps, maar aan alle militairen die hun leven gaven voor hun land.

Wat Taking Chance bijzonder maakt, is het respect en de eerbied waarmee het proces van repatriëring wordt getoond. In plaats van een actievolle oorlogsfilm, neemt Taking Chance de kijker mee op een emotionele reis van rouw, respect en eerbetoon, met stille maar krachtige beelden.

Kevin Bacon kreeg lovende kritieken voor zijn ingetogen en verfijnde vertolking van Michael Strobl. Zijn spel is doordrenkt van respect en stilte, wat de emotionele lading van de film versterkt zonder ooit overdreven te worden. De subtiliteit waarmee Bacon Strobl's gevoelens van schuld, eer en verdriet toont, maakt deze film een intense kijkervaring. Zijn prestatie werd bekroond met een Golden Globe-nominatie en hij won een Screen Actors Guild Award.

Regisseur Ross Katz, die zijn regiedebuut maakte met deze film, koos bewust voor een minimalistische benadering. De cinematografie legt de nadruk op de kleine gebaren van eerbetoon die Strobl onderweg tegenkomt, van de mensen die uit respect stilhouden langs de snelweg tot de formele militaire ceremonies. Katz weet met deze ingetogen aanpak een diep gevoel van patriottisme en respect over te brengen.

• De film is gebaseerd op een dagboek dat Michael Strobl zelf schreef over zijn ervaringen met het begeleiden van Phelps' lichaam. Dit dagboek werd later gepubliceerd in The New Yorker.
  • Taking Chance werd uitgezonden op HBO en werd direct een kritische favoriet. Het werd geprezen om zijn realistische weergave van het militaire eerbetoon en de waardigheid van de film.
  • Hoewel Kevin Bacon geen directe militaire achtergrond had, bereidde hij zich uitgebreid voor door gesprekken te voeren met veteranen en militaire adviseurs om Strobl's karakter zo authentiek mogelijk neer te zetten.

Kritieken en Beoordelingen

Taking Chance werd goed ontvangen door zowel critici als het publiek, mede vanwege de emotionele impact en de respectvolle manier waarop het onderwerp wordt benaderd. Op Rotten Tomatoes scoorde de film een indrukwekkende 76% bij de critici en een nog hogere 85% bij het publiek. De ingetogen stijl en Bacon's indrukwekkende acteerwerk werden breed geprezen.

Review van OmniGuide: Taking Chance is een stille maar krachtige film die zonder enige sensatiezucht het belang van eer en respect in oorlogstijd laat zien. Met sterke prestaties, met name van Kevin Bacon, en een regie die bewust kiest voor subtiliteit, is dit een eerbetoon dat je niet snel zult vergeten. De film roept diepe emoties op en blijft lang nazinderen na het einde.

Eindbeoordeling: 4,5 van de 5 sterren
⭐⭐⭐⭐⭐

Taking Chance is een film die, door zijn bescheiden opzet, juist des te meer indruk maakt. Het is een sober en respectvol eerbetoon aan de mensen die hun leven gaven in dienst van hun land, en de stille waardigheid waarmee hun offers worden herdacht.