The Accountant (2016) - Spanning, Actie en Psychologische Diepgang © Production Company

The Accountant (2016) - Spanning, Actie en Psychologische Diepgang

In The Accountant uit 2016, geregisseerd door Gavin O'Connor, speelt Ben Affleck de hoofdrol als Christian Wolff, een wiskundig genie met een bijzonder geheim. Wat aanvankelijk lijkt op een standaard misdaaddrama, groeit al snel uit tot een film vol actie, spanning en psychologische diepgang. Christian Wolff is een forensisch accountant die voor criminele organisaties werkt, maar achter deze kille professional schuilt een complexe man met een stoornis binnen het autismespectrum. Affleck weet deze rol op indrukwekkende wijze neer te zetten.

Verhaal

Het verhaal volgt Christian Wolff, een briljant maar sociaal ongemakkelijk man die door zijn vader is opgeleid tot een vechtmachine, om te kunnen overleven in een wereld die hij niet altijd begrijpt. Hij leidt een dubbel leven: overdag helpt hij bedrijven met hun financiën, terwijl hij 's nachts als accountant voor de onderwereld werkt. Zijn leven komt echter op zijn kop te staan wanneer hij door de overheid in de gaten wordt gehouden en tegelijk wordt ingehuurd om de boekhouding van een groot technologiebedrijf te onderzoeken. Wat begint als een boekhoudkundige puzzel, verandert al snel in een bloedstollende strijd om zijn leven.

Acteerwerk en Karakters

Ben Affleck speelt een ingetogen maar krachtige rol als Christian Wolff. Zijn vertolking van een man met autisme die zowel intellectueel als fysiek zijn weg vindt in een gevaarlijke wereld, is een van de sterkste punten van de film. Affleck laat overtuigend de worstelingen zien van een persoon die in een overprikkelende wereld leeft. Het personage is intrigerend in zijn dualiteit: enerzijds kwetsbaar en sociaal geïsoleerd, anderzijds een geduchte en gewelddadige tegenstander wanneer hij zich bedreigd voelt.

Naast Affleck zien we Anna Kendrick als Dana Cummings, een accountant die samenwerkt met Wolff om de financiële onregelmatigheden te achterhalen. Hoewel Kendrick een solide prestatie levert, voelt haar personage soms wat onderontwikkeld. J.K. Simmons en Jon Bernthal voegen eveneens spanning toe met hun vertolkingen, waarbij Bernthal in het bijzonder indruk maakt als de onvoorspelbare huurmoordenaar Braxton.

Regie en Stijl

Gavin O'Connor weet met The Accountant een fijne balans te vinden tussen complexe karakterontwikkeling en actie. Waar de film af en toe wat langdradig aanvoelt door de uitgebreide aandacht voor de boekhoudkundige aspecten, komt de spanning altijd op het juiste moment terug. De film wisselt op knappe wijze tussen intense vechtscènes en rustige momenten van introspectie. Dit maakt dat de film nooit eentonig wordt, ondanks het soms wat zware onderwerp.

De cinematografie is degelijk, maar springt nergens echt in het oog. De vechtscènes zijn daarentegen strak en goed uitgevoerd, wat de actie net dat beetje extra geeft.

• Ben Affleck leerde daadwerkelijk wat geavanceerde wiskunde om zijn rol geloofwaardiger te maken.
  • De film kreeg gemengde kritieken, waarbij sommige recensenten de mix van actie en complex drama prezen, terwijl anderen het tempo en de focus minder sterk vonden.
  • Interessant is dat het personage van Christian Wolff, naast zijn vecht- en rekenvaardigheden, ook zeer bedreven is in schietsporten, wat hij in de film tot in perfectie uitvoert.

Kritieken en Ontvangst

The Accountant ontving gemengde recensies van critici. Op Rotten Tomatoes scoort de film 52%, waarbij de consensus stelt dat de film een boeiende hoofdrol biedt in Affleck, maar qua plotstructuur en pacing soms tekortschiet. Ook op Metacritic staat de film rond de 51, wat wijst op een vergelijkbare verdeeldheid onder de recensenten. Het publiek daarentegen was een stuk enthousiaster. Op IMDb heeft de film een gebruikersscore van 7,3/10, wat een solide waardering is voor een actiethriller.

De film werd geprezen voor het boeiende hoofdpersonage en de actie, maar er was ook kritiek op het rommelige script en de wisselvallige toon. Waar sommige kijkers zich verloren voelden in de complexe mix van drama en actie, vonden anderen dit juist de kracht van de film.

Op basis van de verschillende reviews en onze eigen beoordeling verdient The Accountant een respectabele 3,5 van de 5 sterren. De film blinkt uit in karakterontwikkeling en actie, maar verliest af en toe de focus, wat de kijkervaring minder consistent maakt.

⭐⭐⭐⭐☆ 3,5/5