The Apartment (1960) - Een Tijdloze Klassieker van Romantiek en Satire © Production Company

The Apartment (1960) - Een Tijdloze Klassieker van Romantiek en Satire

De film The Apartment uit 1960, geregisseerd door Billy Wilder, is een onvergetelijke combinatie van romantiek, humor en sociale kritiek. Met een sterrencast bestaande uit Jack Lemmon, Shirley MacLaine en Fred MacMurray, biedt deze film een tijdloze kijk op de thema's van ambitie, eenzaamheid en morele integriteit in de grote stad. The Apartment werd al snel een klassieker na zijn release en heeft zijn relevantie tot op de dag van vandaag weten te behouden.

Verhaal

Het verhaal draait om C.C. “Bud” Baxter (Jack Lemmon), een nederige kantoormedewerker bij een grote verzekeringsmaatschappij in New York. Om in de gratie te komen bij zijn bazen, leent Bud zijn appartement uit voor hun geheime escapades, iets wat hem in morele en persoonlijke moeilijkheden brengt. Zijn leven neemt een onverwachte wending wanneer hij verliefd wordt op de charmante liftbediende Fran Kubelik (Shirley MacLaine), die toevallig ook de minnares is van zijn getrouwde baas, Jeff D. Sheldrake (Fred MacMurray). Bud staat nu voor een dilemma tussen zijn carrière en zijn persoonlijke ethiek, terwijl hij worstelt met zijn gevoelens voor Fran.

Jack Lemmon levert een indrukwekkende prestatie als de sympathieke en vaak stuntelige Bud Baxter. Zijn vermogen om zowel komedie als drama te balanceren, maakt zijn personage bijzonder aangrijpend en geloofwaardig. Shirley MacLaine schittert als Fran Kubelik, een rol die zowel kwetsbaarheid als kracht laat zien. Haar chemie met Lemmon is een van de drijvende krachten achter het succes van de film. Fred MacMurray speelt de gladde en manipulatieve Sheldrake, een personage dat je meteen als antagonist beschouwt.

Regie en Stijl

Billy Wilder, bekend om zijn scherpe dialogen en complexe personages, levert met The Apartment een meesterwerk af. De film combineert elementen van romantische komedie met bitterzoete satire op de zakelijke wereld en maatschappelijke normen van de tijd. Wilder's gebruik van zwart-wit cinematografie draagt bij aan de tijdloze kwaliteit van de film, en zijn regie zorgt ervoor dat de kijker betrokken blijft bij de morele en emotionele dilemma’s van de personages.

Kritische Ontvangst en Erkenning

Bij de release in 1960 werd The Apartment geprezen door zowel critici als het publiek. De film won vijf Academy Awards, waaronder Beste Film, Beste Regisseur (Billy Wilder) en Beste Originele Scenario. Dit succes werd bekroond door het vermogen van de film om op subtiele wijze serieuze onderwerpen aan te snijden, zoals seksuele politiek en moreel verval in de zakelijke wereld, terwijl het toch licht en vermakelijk bleef.

• The Apartment werd geïnspireerd door een klein onderdeel van de film Brief Encounter (1945), waar een appartement werd gebruikt voor geheime ontmoetingen. Wilder breidde dit idee uit tot een compleet scenario.
  • Jack Lemmon en Shirley MacLaine zouden later opnieuw samenwerken in de film Irma la Douce (1963), eveneens geregisseerd door Billy Wilder.
  • De film werd opgenomen in slechts 10 weken, en de meeste opnames vonden plaats op een geluidsset in Hollywood, ondanks het feit dat het verhaal zich in New York afspeelt.

Met een gemiddelde score van 93% op Rotten Tomatoes en een 8.3 op andere platforms, wordt The Apartment beschouwd als een van de beste films van de jaren '60 en een van de hoogtepunten in de carrière van Billy Wilder.

OmniGuide Rating: 4.5 van de 5 sterren
★★★★☆

The Apartment is een film die nog steeds tot de verbeelding spreekt, dankzij zijn slimme script, voortreffelijk acteerwerk en de genuanceerde regie van Billy Wilder. Het is een aanrader voor liefhebbers van klassieke cinema, en biedt een tijdloze blik op de menselijke natuur, vol humor en compassie.