The Day the Earth Stood Still (2008) – Een modern eerbetoon of een gemiste kans? © Production Company

The Day the Earth Stood Still (2008) – Een modern eerbetoon of een gemiste kans?

De sciencefictionfilm The Day the Earth Stood Still uit 2008 is een remake van de iconische gelijknamige klassieker uit 1951. Onder regie van Scott Derrickson probeert de film de moderne wereld te waarschuwen voor de ecologische gevolgen van menselijk handelen, met een sterke focus op klimaatverandering. Hoewel de originele film werd gezien als een allegorie voor de Koude Oorlog, heeft de 2008-versie een meer ecologisch thema. De vraag blijft echter: weet deze remake het publiek net zo te boeien als zijn voorganger?

Het verhaal: Klaatu komt naar de aarde

Het verhaal draait om de buitenaardse entiteit Klaatu (gespeeld door Keanu Reeves) die naar de aarde komt met een serieuze boodschap. Samen met zijn robot GORT probeert hij de mensheid te waarschuwen voor de gevolgen van hun destructieve gedrag richting de planeet. In tegenstelling tot de originele versie, waarin de dreiging van kernoorlogen centraal stond, richt deze film zich op de milieuproblematiek en de vraag of de mens in staat is zichzelf te redden voordat het te laat is.

De cast: Een indrukwekkend maar emotieloos geheel?

Keanu Reeves staat bekend om zijn ingetogen acteerstijl, wat hem een interessante keuze maakt voor de rol van Klaatu, een wezen dat moeite heeft met menselijke emoties. Reeves' koele, emotieloze vertolking past perfect bij het karakter van de buitenaardse Klaatu, maar maakt het soms moeilijk om echt betrokken te raken bij de film. Jennifer Connelly speelt Dr. Helen Benson, een wetenschapper die probeert te communiceren met Klaatu en de mensheid te redden. Hoewel Connelly's prestatie solide is, ontbreekt er soms chemie tussen haar en Reeves.

Daarnaast zien we Jaden Smith, die Jacob speelt, de zoon van Helen. Zijn personage wordt geïntroduceerd als een rouwend en opstandig kind, maar sommige kijkers vonden zijn rol storend en onnodig afleidend van het hoofdverhaal.

Visuele effecten: Een mix van indrukwekkend en overbodig

Een van de sterke punten van The Day the Earth Stood Still is ongetwijfeld de special effects. De buitenaardse robot GORT, die oorspronkelijk een metalen figuur was in de originele film, is nu een indrukwekkende digitale creatie. Ook de scènes waarin de aarde bedreigd wordt door microscopische nanobots geven de film een modern tintje. Toch vonden veel critici dat de visuele effecten soms afleiden van het verhaal, en dat de film leunde op spektakel in plaats van inhoud.

Kritieken en ontvangst

De film kreeg gemengde reacties van zowel critici als het publiek. Waar sommige recensenten de ecologische boodschap waardeerden, werd de film door velen gezien als een gemiste kans. Het verhaal wordt als oppervlakkig bestempeld, vooral in vergelijking met het meer filosofische en diepere karakter van de originele film.

Op Rotten Tomatoes behaalt de film een tomatometer-score van slechts 20%, wat aangeeft dat het overgrote deel van de recensies negatief was. Op Metacritic scoorde de film een gemiddelde van 40, wat ook op middelmatige tot negatieve ontvangst wijst. Toch was er lof voor de speciale effecten en de prestatie van Reeves in zijn afstandelijke rol.

• Keanu Reeves zei in interviews dat hij zich aangetrokken voelde tot de rol omdat het personage Klaatu weinig emoties heeft en de menselijke wereld van buitenaf bekijkt. Dit sprak hem aan als een acteeruitdaging.
  • GORT, de beroemde robot uit de originele film, werd in deze versie opnieuw vormgegeven met behulp van CGI, maar de makers probeerden wel trouw te blijven aan het klassieke ontwerp.
  • De film werd uitgebracht op de 57e verjaardag van het origineel.

Eigen beoordeling

Hoewel The Day the Earth Stood Still (2008) interessante ideeën heeft en visueel indrukwekkend is, mist het de emotionele diepgang en de filosofische vragen die de originele film zo tijdloos maakten. De film probeert een ecologisch statement te maken, maar vervalt te vaak in clichés en oppervlakkige actie, waardoor de impact van de boodschap verloren gaat. Reeves doet wat hij kan met zijn rol, maar de emotionele kern van het verhaal komt niet altijd goed uit de verf.

OmniGuide-rating:
★★★☆☆ (3/5)