The Fabelmans (2022) - Een Meesterwerk van Spielberg © Production Company

The Fabelmans (2022) - Een Meesterwerk van Spielberg

Steven Spielberg, de legendarische regisseur die ons iconische films als E.T., Jurassic Park, en Schindler's List bracht, keert terug met een van zijn meest persoonlijke projecten ooit: The Fabelmans. Deze film, die in 2022 werd uitgebracht, is niet alleen een ode aan de magie van cinema, maar ook een diepgaand autobiografisch verhaal dat ons een kijkje geeft in de jeugd en opgroeiende jaren van Spielberg zelf.

Plot en Thema's

The Fabelmans volgt het verhaal van een jonge Sammy Fabelman, een fictieve versie van Spielberg, terwijl hij opgroeit in het Amerika van de jaren '50 en '60. Sammy ontdekt zijn passie voor films maken, maar worstelt ook met de complexe dynamieken binnen zijn familie. Het is een coming-of-age verhaal dat gaat over dromen, familieconflicten, en het onvermijdelijke proces van volwassen worden.

De film werpt een intieme blik op de relatie tussen Sammy en zijn ouders, Burt en Mitzi Fabelman. Burt, gespeeld door Paul Dano, is een pragmatische wetenschapper, terwijl Mitzi, vertolkt door Michelle Williams, een artistieke ziel is die de creatieve kant van Sammy aanmoedigt. Deze tegengestelde invloeden vormen de kern van Sammy’s ontwikkeling als filmmaker.

Achtergrond en Interessante Weetjes

Steven Spielberg heeft vaak gezegd dat films maken voor hem altijd een vorm van therapie is geweest. Met The Fabelmans gaat hij dieper in op zijn eigen jeugdtrauma’s en vreugden, wat de film een zeer authentieke en persoonlijke lading geeft. Veel van de scènes in de film zijn rechtstreeks geïnspireerd door ware gebeurtenissen uit Spielberg's jeugd.

Interessant genoeg is de titel The Fabelmans een knipoog naar het idee van verhalen vertellen als een "fabel" of "fictie", terwijl het verhaal toch sterk geworteld is in de realiteit.

De film werd over het algemeen geprezen door critici en werd snel bestempeld als een van Spielberg’s beste werken in jaren. Op verschillende toonaangevende websites werd The Fabelmans geprezen voor zijn intieme verhaallijn, sterke acteerprestaties, en natuurlijk Spielberg's meesterlijke regie.

• Rotten Tomatoes: 92% op de Tomatometer
  • Metacritic: 84/100
  • Letterboxd: 4.2/5

De film werd vooral geprezen om Michelle Williams’ krachtige vertolking van Mitzi Fabelman en de gevoelige wijze waarop Spielberg zijn persoonlijke verhaal wist te vertellen zonder te vervallen in sentimentalisme.

Gebaseerd op de lovende kritieken en de persoonlijke impact van deze film, geven wij The Fabelmans:

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5 sterren)