The Family Plan (2023): Actiekomedie met Mark Wahlberg valt tegen © Production Company

The Family Plan (2023): Actiekomedie met Mark Wahlberg valt tegen

The Family Plan is een actiekomedie uit 2023, geregisseerd door Simon Cellan Jones, met Mark Wahlberg in de hoofdrol. Het verhaal draait om Dan Morgan, een voormalig top-huurmoordenaar die nu een rustig gezinsleven leidt als autoverkoper. Wanneer zijn verleden hem inhaalt, moet hij zijn nietsvermoedende familie op een wilde roadtrip nemen om te ontsnappen aan zijn oude vijanden.

Bekende formules, weinig verrassingen

De film volgt een vrij voorspelbaar patroon, vergelijkbaar met andere films in het genre zoals The Pacifier en Mr. & Mrs. Smith. Hoewel de premisse potentie heeft, ontbreekt het aan spanning en echte humor. De actie- en komedie-elementen komen niet goed samen, waardoor de film soms vlak en eentonig aanvoelt. De grappen zijn vaak simpel en de plotwendingen liggen voor de hand, wat de film zijn potentie ontneemt om echt te verrassen of te boeien.

Cast en acteerprestaties

Mark Wahlberg doet zijn best als de dubbele rol van gezinsman en voormalig moordenaar, maar zelfs zijn charme kan niet alle zwakke punten van het script goedmaken. Michelle Monaghan, die zijn vrouw Jessica speelt, weet wat diepgang te brengen, maar krijgt te weinig ruimte om echt te schitteren. De ondersteunende cast, waaronder Ciarán Hinds als antagonist en Zoe Colletti als de tienerdochter, biedt solide prestaties, maar kan de film niet redden van de voorspelbaarheid.

Actie en humor: een onevenwichtige balans

De actie, zoals de wilde achtervolgingsscène met Zweedse motorrijders, is goed uitgevoerd, maar voelt vaak ongegrond door het gebrek aan emotionele betrokkenheid bij de personages. Het gebruik van de baby in gevaarlijke situaties levert wel wat komische momenten op, maar de humor blijft over het algemeen vlak en soms zelfs geforceerd. De film lijkt niet te weten of het meer een gezinskomedie of een serieuze actie-thriller wil zijn, en slaagt er niet in een effectieve balans te vinden.

Kritiek en waardering

De kritieken zijn overwegend negatief. De voorspelbaarheid en het gebrek aan creativiteit worden vaak genoemd als de grootste tekortkomingen van de film. Recensenten wijzen op het gebrek aan originaliteit en het doorsnee verhaal dat weinig toevoegt aan het genre. Zo noemt een recensent van The Review Geek de film "vlak" en "gewoon niet werkend", en RogerEbert.com merkt op dat het een film is zonder duidelijke visie of samenhang, met momenten die "lachwekkend ongeloofwaardig" zijn.

Op basis van verschillende beoordelingen scoort de film laag op diverse platforms: een magere 25% op Rotten Tomatoes en een score van 5.4 op FilmAffinity, wat aantoont dat The Family Plan moeite heeft om indruk te maken op zowel critici als het publiek.

Conclusie: een gemiste kans

Hoewel The Family Plan potentie had om een vermakelijke actiekomedie te zijn, faalt het in het vinden van een goede balans tussen actie, humor en verhaal. Ondanks de inspanningen van Mark Wahlberg en de rest van de cast blijft de film hangen in clichés en voorspelbaarheid. Het is een typische film voor een avondje gedachteloos vermaak, maar verwacht geen hoogvlieger.

OmniGuide rating: 2 van 5 sterren
⭐⭐