The Kid Who Would Be King (2019): Een betoverend avontuur vol moderne magie © Production Company

The Kid Who Would Be King (2019): Een betoverend avontuur vol moderne magie

Een moderne Arthur-legende met een vleugje jeugdige magie

The Kid Who Would Be King is een avontuurlijke familiefilm uit 2019 die klassieke Arthuriaanse legendes combineert met de moderne tijd. Onder de regie van Joe Cornish (Attack the Block) komt deze fantasiefilm tot leven, met een verhaal dat zowel nostalgie oproept bij volwassenen als betovering biedt voor jongere kijkers.

Het verhaal

De film volgt de 12-jarige Alex, gespeeld door Louis Ashbourne Serkis, die per ongeluk het legendarische zwaard Excalibur ontdekt. Samen met zijn vrienden en enkele onverwachte bondgenoten moet hij de wereld redden van de opkomende tovenares Morgana (Rebecca Ferguson). Wat begint als een onschuldig avontuur verandert al snel in een gevaarlijke missie vol magie en ridderlijke plicht.

Het concept van een gewone jongen die in aanraking komt met een mythische kracht is natuurlijk niet nieuw, maar de frisse en humoristische aanpak van Cornish maakt The Kid Who Would Be King meer dan een doorsnee avonturenfilm. De verhaallijn volgt bekende Arthur-legendes, maar zet deze op een slimme manier om naar een hedendaagse context, waarbij thema’s zoals vriendschap, moed en leiderschap centraal staan.

Acteerprestaties en personages

Louis Ashbourne Serkis, de zoon van de bekende acteur Andy Serkis, levert een solide prestatie als Alex. Hij speelt een charmante en sympathieke jongen die zijn onzekerheden moet overwinnen om een leider te worden. Angus Imrie schittert als een jonge versie van Merlijn, en zijn eigenaardige, grappige interpretatie van de beroemde tovenaar brengt verfrissende humor in het verhaal.

Rebecca Ferguson als Morgana geeft een duistere en dramatische draai aan de schurk, hoewel haar personage niet volledig tot zijn recht komt vanwege beperkte schermtijd. De dynamiek tussen de jonge acteurs en hun groeiende vriendschap vormt echter het hart van de film.

Regie en cinematografie

Joe Cornish weet hoe hij actie en avontuur kan mixen met jeugdige energie. De film is goed uitgebalanceerd met opwindende actie, betoverende beelden en een gepaste hoeveelheid humor. De cinematografie brengt zowel de hedendaagse Londen als magische werelden tot leven, wat de kijker meeneemt op een reis door realiteit en fantasie. Hoewel sommige speciale effecten niet altijd overtuigend zijn, zorgt de creatieve regie ervoor dat dit weinig afbreuk doet aan de algehele ervaring.

Ontvangst en kritieken

Op diverse platforms ontving The Kid Who Would Be King overwegend positieve recensies. Critici prezen de film om zijn frisse benadering van het Arthur-legende verhaal en de charmante vertolkingen van de jonge cast. De film kreeg 90% op Rotten Tomatoes, wat aangeeft dat het goed werd ontvangen door zowel critici als publiek. Op Metacritic scoorde de film een respectabele 66, wat de solide maar gemengde reacties weerspiegelt. Velen zagen het als een welkome afwisseling in het genre van familiefilms, hoewel sommige recensenten de film iets te lang vonden en de derde akte als minder overtuigend ervoeren.

The Kid Who Would Be King is een vermakelijke en betoverende film voor het hele gezin. Hoewel het soms last heeft van een wat voorspelbare verhaallijn, biedt de film genoeg charme, humor en hart om zowel jong als oud te boeien. De mix van oude mythologie met moderne thema’s voelt verfrissend en maakt van deze film een waardige toevoeging aan het avontuurgenre.

Sterrenrating: 4 van de 5 sterren

⭐⭐⭐⭐☆