The King's Man (2021) - Een Spannende Oorsprongsfilm die Het Verhaal van Een Geheime Organisatie Onthult © Production Company

The King's Man (2021) - Een Spannende Oorsprongsfilm die Het Verhaal van Een Geheime Organisatie Onthult

"The King's Man" uit 2021 neemt ons mee naar het begin van de twintigste eeuw, waar de oorsprong van de geheime organisatie Kingsman wordt onthuld. De film, geregisseerd door Matthew Vaughn, is een prequel van de succesvolle Kingsman-franchise, die eerder bestond uit "Kingsman: The Secret Service" (2014) en "Kingsman: The Golden Circle" (2017). Waar de eerste twee films bekend stonden om hun hyperactieve actie en moderne setting, kiest deze film voor een historisch kader dat een andere toon en stijl met zich meebrengt. Maar weet deze prequel de franchise naar nieuwe hoogten te tillen, of blijft het hangen in de schaduw van zijn voorgangers?

Historische Setting en Plot

"The King's Man" speelt zich af tijdens de Eerste Wereldoorlog en volgt het verhaal van Orlando, Duke of Oxford (gespeeld door Ralph Fiennes), die samen met zijn zoon Conrad (Harris Dickinson) betrokken raakt bij de oprichting van de onafhankelijke inlichtingendienst Kingsman. De film brengt verschillende historische figuren, zoals Rasputin (Rhys Ifans) en Grigori Rasputin, tot leven en verweeft deze met fictieve elementen om een alternatieve geschiedenis te creëren. Terwijl de film de focus legt op politieke intriges en oorlog, blijft het trouw aan de actievolle kern die de Kingsman-films kenmerkt.

Ralph Fiennes schittert als de aristocratische, maar geplaagde Duke of Oxford. Zijn rol brengt een zekere gravitas naar de film die een sterk contrast vormt met de vaak lichtvoetige en over-the-top stijl van de eerdere Kingsman-films. De chemie tussen Fiennes en Dickinson creëert een geloofwaardige vader-zoonrelatie, wat de emotionele kern van de film versterkt.

Matthew Vaughn keert terug als regisseur en weet wederom zijn kenmerkende visuele stijl te behouden, zij het in een meer ingetogen vorm. De actie is energiek en inventief, vooral tijdens een gedenkwaardig gevecht met Rasputin. Echter, de overstap naar een meer historische en serieuze toon betekent dat "The King's Man" soms worstelt om een balans te vinden tussen het absurde en het dramatische.

Recensies en Kritieken

De ontvangst van "The King's Man" was gemengd. Critics prezen de film voor zijn visuele flair, de sterke acteerprestaties, en de ambitieuze poging om een origineel verhaal te vertellen binnen de gevestigde Kingsman-franchise. Toch waren er ook kritieken, vooral gericht op het wisselende tempo van de film en de tonale dissonantie tussen de serieuze thema's en de kenmerkende stijl van de franchise.

Op Rotten Tomatoes behaalde de film een beoordeling van 42% op basis van recensies van critici, terwijl het publiek de film wat gunstiger beoordeelde met een score van 80%. Metacritic geeft de film een score van 44, wat de verdeelde mening onder recensenten verder benadrukt.

"The King's Man" is een gedurfde en visueel indrukwekkende film die een nieuwe draai geeft aan de Kingsman-franchise. Hoewel het niet altijd de juiste balans weet te vinden tussen historische ernst en de bombastische stijl die de franchise kenmerkt, biedt het genoeg entertainment en sterke acteerprestaties om zowel fans van de serie als nieuwkomers tevreden te stellen.

OmniGuide Rating: 3,5 van de 5 sterren

⭐⭐⭐✬☆

Als oorsprongsverhaal slaagt "The King's Man" erin om de achtergrond van de geheime organisatie op een interessante manier uit te diepen, maar het valt soms ten prooi aan een inconsistent tempo en toon. Desondanks is het een visueel en narratief interessante toevoeging aan de Kingsman-franchise, die zeker de moeite waard is voor fans van de serie.