The Last Duel: Een Meeslepend Historisch Epos over Eer, Macht en Waarheid © Production Company

The Last Duel: Een Meeslepend Historisch Epos over Eer, Macht en Waarheid

Ridley Scott staat bekend om zijn epische historische drama's zoals Gladiator en Kingdom of Heaven. Met The Last Duel keert hij terug naar het middeleeuwse tijdperk, met een rauw en indringend verhaal over eer, rechtvaardigheid en de positie van vrouwen in de 14e eeuw. Gebaseerd op waargebeurde gebeurtenissen, biedt deze film een moderne kijk op middeleeuwse thema's, ondersteund door een indrukwekkende cast en een gelaagde vertelstructuur.

Een verhaal van eer en gerechtigheid

The Last Duel speelt zich af in het 14e-eeuwse Frankrijk en vertelt het verhaal van de laatste officieel erkende gerechtelijke tweekamp in de Franse geschiedenis. De film draait om Jean de Carrouges (Matt Damon), een ridder die zijn vrouw Marguerite (Jodie Comer) wil verdedigen nadat ze beschuldigd is van een brute verkrachting door Jacques Le Gris (Adam Driver), een voormalige vriend van Jean. De zaak escaleert naar een duel, waarbij God geacht wordt de onschuldige te beschermen.

Het bijzondere aan de structuur van de film is dat het verhaal wordt verteld vanuit drie perspectieven: die van Jean, Jacques en Marguerite. Elk perspectief onthult verschillende nuances van de gebeurtenissen, waarbij vooral Marguerite's verhaal krachtig en hartverscheurend is. Deze verteltechniek nodigt het publiek uit om na te denken over de subjectieve aard van waarheid en herinnering.

Sterke cast en regie

De chemie tussen de hoofdrolspelers is onmiskenbaar. Matt Damon levert een overtuigende prestatie als de koppige en eerzuchtige Jean de Carrouges, terwijl Adam Driver een complexe en meeslepende rol neerzet als de charismatische maar verdorven Jacques Le Gris. Echter, het is Jodie Comer die de show steelt. Haar vertolking van Marguerite is krachtig en genuanceerd, en geeft de film zijn emotionele kern.

Ridley Scott's regie is zoals altijd onberispelijk. De gevechtsscènes zijn bruut en realistisch, en de historische setting wordt tot in de kleinste details tot leven gebracht. De film doet geen concessies aan de hardheid van het tijdperk, wat bijdraagt aan de authenticiteit en de kracht van het verhaal.

The Last Duel werd over het algemeen goed ontvangen door critici, met lof voor de acteerprestaties, de regie en de thematiek. Op Rotten Tomatoes behaalde de film een score van 85%, waarbij de consensus was dat het een "robuust en uitdagend epos" is. Metacritic gaf de film een score van 67, wat duidt op "over het algemeen gunstige recensies". Vooral Jodie Comer's optreden kreeg lovende kritieken, en velen beschouwden haar als het hoogtepunt van de film.

• De film is gebaseerd op het boek The Last Duel: A True Story of Crime, Scandal, and Trial by Combat in Medieval France door Eric Jager.
  • Het scenario is mede geschreven door Matt Damon en Ben Affleck, hun eerste samenwerking als schrijvers sinds Good Will Hunting.
  • De film werd grotendeels opgenomen in Frankrijk en Ierland, op historische locaties om de authenticiteit te waarborgen.

The Last Duel is een intense en doordachte historische film die niet bang is om ongemakkelijke vragen te stellen over macht, waarheid en gerechtigheid. Het is een film die lang blijft hangen, niet alleen door zijn brute actiescènes, maar ook door zijn thematische diepgang en de sterke prestaties van de cast.

OmniGuide Rating: 4.5 van 5 sterren
★★★★☆