The Tourist (2010): Een stijlvolle thriller met Johnny Depp en Angelina Jolie © Production Company

The Tourist (2010): Een stijlvolle thriller met Johnny Depp en Angelina Jolie

De film The Tourist uit 2010, geregisseerd door Florian Henckel von Donnersmarck, is een elegante en stijlvolle mix van spionage, romantiek en actie. Met sterren zoals Johnny Depp en Angelina Jolie in de hoofdrollen, lijkt deze film een gouden combinatie te hebben voor een spannend avontuur. Maar slaagt het erin om die verwachtingen waar te maken?

Een plot vol intriges

The Tourist draait om Frank Tupelo (Johnny Depp), een Amerikaanse toerist die tijdens zijn vakantie in Europa per toeval verwikkeld raakt in een gevaarlijk kat-en-muisspel. Hij ontmoet Elise Clifton-Ward (Angelina Jolie), een mysterieuze en betoverende vrouw die hem meesleept in een complot vol misleiding. Elise is op zoek naar haar geliefde, de gezochte crimineel Alexander Pearce, en gebruikt Frank om de aandacht van de politie en criminelen van zichzelf af te leiden.

De film speelt zich af tegen de prachtige achtergrond van Parijs en Venetië, met talloze chique hotels, luxe jachten en verbluffende architectuur. Dit voegt een verfijnde sfeer toe die in contrast staat met de spanning en dreiging van de achtervolgingen en geheime missies.

Hoewel The Tourist sterke acteerprestaties bevat van zowel Depp als Jolie, zijn er gemengde gevoelens over hun chemie op het scherm. Jolie speelt de rol van de verfijnde femme fatale overtuigend, maar Depps vertolking van de onhandige toerist Frank voelt soms te ingetogen. Veel critici hebben erop gewezen dat er een gebrek aan vonk lijkt te zijn tussen de twee, waardoor de romantiek in de film minder krachtig overkomt.

Visuele pracht

Wat de film echter wel onderscheidt, is de prachtige cinematografie. De locaties in Parijs en Venetië worden prachtig in beeld gebracht, met adembenemende shots van de kanalen, paleizen en historische pleinen. Deze visuele schoonheid is een van de grootste pluspunten van de film, die de kijkers meeneemt op een visueel avontuur door twee van Europa's mooiste steden.

The Tourist werd bij de release gemengd ontvangen. De plot, hoewel boeiend in zijn opzet, wordt door sommige critici als voorspelbaar en traag beschouwd. Op Rotten Tomatoes scoort de film slechts 20%, wat duidt op een overwegend negatieve reactie van critici. Op Metacritic haalt de film een gemiddelde score van 37/100, terwijl het publiek op IMDb milder is met een score rond de 6/10. Veel kijkers lijken de film te waarderen voor zijn ontspannende charme, maar erkennen ook de gebreken in het verhaal.

• Johnny Depp en Angelina Jolie hadden elkaar nooit ontmoet vóór het filmen van The Tourist. Hun eerste ontmoeting vond plaats op de set.
  • Venetië, waar een groot deel van de film zich afspeelt, was een uitdaging om te filmen vanwege de smalle straatjes en drukte van toeristen. Desondanks draagt de stad aanzienlijk bij aan de charme van de film.
  • De film werd genomineerd voor drie Golden Globe Awards in de categorieën Beste Film (Musical of Comedy), Beste Acteur (Johnny Depp) en Beste Actrice (Angelina Jolie). Dit leidde tot enige controverse, aangezien de film meer als thriller werd beschouwd dan als komedie.

Conclusie: Meer stijl dan inhoud?

The Tourist is een film die visueel en stilistisch veel te bieden heeft. De verfijnde locaties, prachtige kostuums en stijlvolle cinematografie maken het een lust voor het oog. Echter, wat betreft verhaal en spanning blijft de film achter bij de verwachtingen. De chemie tussen Depp en Jolie is niet helemaal overtuigend, en de plot mist de complexiteit die nodig is om echt te boeien. Voor wie op zoek is naar een ontspannen, stijlvolle thriller zonder al te veel diepgang, kan The Tourist echter zeker vermakelijk zijn.

OmniGuide beoordeling

Op basis van de gemengde ontvangst van critici en het publiek, geven we The Tourist een beoordeling van 3 van de 5 sterren.

⭐⭐⭐☆☆