The Tragedy of Macbeth (2021): Een Duistere, Hypnotiserende Shakespeare-adaptatie © Production Company

The Tragedy of Macbeth (2021): Een Duistere, Hypnotiserende Shakespeare-adaptatie

Met The Tragedy of Macbeth uit 2021 levert regisseur Joel Coen zijn eerste soloproject af zonder zijn broer Ethan, en wat een indrukwekkend debuut is het geworden. Deze adaptatie van William Shakespeares klassieke tragedie vangt de essentie van het originele stuk en combineert het met visueel verbluffende cinematografie en meesterlijk acteerwerk.

Een Visueel Schouwspel

Een van de meest opvallende aspecten van The Tragedy of Macbeth is het visuele spektakel. De film is volledig in zwart-wit opgenomen, wat een unieke sfeer en tijdloze esthetiek creëert. Cinematograaf Bruno Delbonnel benut het monochrome palet volledig, waarbij hij speelt met schaduwen en licht om een surrealistische, bijna droomachtige wereld op te roepen. Dit benadrukt de thema’s van de film, zoals ambitie, waanzin en verraad, op een ijzingwekkend mooie manier. De minimalistische maar dramatische sets dragen bij aan een gevoel van isolatie en wanhoop, passend bij Macbeths tragische neergang.

Acteerwerk van Hoog Niveau

Denzel Washington vertolkt Macbeth, en zijn uitvoering is zowel intens als genuanceerd. Washington brengt een gevoel van vermoeidheid en diepe interne strijd naar het personage, waarbij hij de overgang van een nobele krijgsheer naar een gekwelde tiran meesterlijk neerzet. Frances McDormand, die Lady Macbeth speelt, is even indrukwekkend. Haar interpretatie van de manipulatieve en tragische vrouw geeft de bekende rol nieuwe dimensies, met name in haar aftakeling in waanzin. De chemie tussen de twee hoofdrolspelers tilt de film naar een hoger niveau, waarbij elke scène geladen is met emotionele spanning.

Minimalistische Benadering

In tegenstelling tot eerdere verfilmingen van Macbeth, kiest Joel Coen voor een minimalistische aanpak. De film voelt aan als een toneelstuk, met veel gebruik van symboliek en strakke dialogen. Dit kan voor sommige kijkers misschien wat afstandelijk overkomen, maar het zorgt ook voor een focus op de taal en de onderliggende emoties van de personages. Het gebruik van de originele Shakespeare-tekst kan voor sommigen wat archaïsch overkomen, maar draagt bij aan de authenticiteit van de film.

The Tragedy of Macbeth heeft over het algemeen positieve reacties ontvangen van zowel critici als het publiek. De film wordt geprezen om zijn visuele stijl, het acteerwerk van Washington en McDormand, en de gewaagde artistieke keuzes van Joel Coen. Toch zijn er ook geluiden dat de film door zijn strakke, minimalistische benadering soms wat kil en afstandelijk aanvoelt.

• Rotten Tomatoes: 92% (critici), 80% (publiek)
  • Metacritic: 87/100
  • Letterboxd: 4.1/5

OmniGuide Rating

Gezien de visuele pracht, het krachtige acteerwerk en de vernieuwende, minimalistische benadering van een klassiek verhaal, verdient The Tragedy of Macbeth volgens ons een uitstekende beoordeling. De film is misschien niet voor iedereen door de Shakespeareaanse taal en de trage opbouw, maar voor liefhebbers van kunstzinnige cinema en Shakespeare-adaptaties is het een absolute aanrader.

⭐️⭐️⭐️⭐️☆ (4/5)