The Year Earth Changed (2021): Hoe de Stilte van de Mens de Natuur Deed Herleven © Production Company

The Year Earth Changed (2021): Hoe de Stilte van de Mens de Natuur Deed Herleven

In 2021 verraste de natuurdocumentaire The Year Earth Changed kijkers wereldwijd met een hoopvol en visueel verbluffend verhaal over hoe de wereld zich herstelde tijdens de wereldwijde lockdowns van 2020. Deze film, geregisseerd door Tom Beard en verteld door de iconische natuurkenner David Attenborough, biedt een uniek perspectief op de invloed die de mens heeft op de natuur – en hoe deze zich kan herstellen wanneer menselijke activiteit plotseling tot stilstand komt.

Een wereld in lockdown

Het idee achter The Year Earth Changed is simpel maar krachtig: hoe zou de natuur reageren als de menselijke activiteit plotseling vermindert? Door middel van prachtige beelden en verhalen uit verschillende uithoeken van de wereld, laat de documentaire zien hoe snel de natuur zich kan aanpassen. Van duidelijkere luchten boven drukke steden tot dolfijnen die terugkeren naar wateren die voorheen overvol waren met boten. Het wordt al snel duidelijk dat de planeet een opmerkelijke veerkracht heeft, mits zij de kans krijgt om te herstellen.

Een hoopvol perspectief

Wat The Year Earth Changed zo bijzonder maakt, is het positieve en hoopvolle karakter. Hoewel het een product is van een wereldwijde crisis, richt de film zich op de onverwachte voordelen van de lockdowns en geeft het publiek een blik op wat mogelijk is als we bewuster omgaan met de aarde. De documentaire is zowel een reflectie als een pleidooi: het toont ons niet alleen de schoonheid van de natuur, maar herinnert ons ook aan de verantwoordelijkheid die we hebben om deze te beschermen.

Visuele pracht en toegankelijkheid

De beelden zijn, zoals we gewend zijn van natuurdocumentaires onder leiding van David Attenborough, verbluffend. Van majestueuze bergketens tot de details van een bloeiende bloem, de film slaagt erin om een breed scala aan ecosystemen en dieren in hun natuurlijke pracht vast te leggen. Daarnaast is de documentaire toegankelijk en onderhoudend voor een breed publiek, ongeacht de mate van kennis over het milieu.

De ontvangst van The Year Earth Changed was overwegend positief. Op recensiewebsites kreeg de documentaire hoge scores, waarbij critici het belang van het onderwerp en de positieve boodschap prezen. Het werd omschreven als “adembenemend” en “een van de meest hoopvolle films van het jaar” door verschillende bronnen. Ook het commentaar van David Attenborough werd geprezen om zijn kalme, reflectieve toon die perfect paste bij de thema’s van de film.

Beoordelingen en score

• Rotten Tomatoes: 100% (critici), 87% (publiek)
  • Metacritic: 72/100
  • Letterboxd: 4,1/5

OmniGuide geeft The Year Earth Changed een welverdiende 4,5 sterren voor het visuele spektakel, de hoopvolle boodschap, en de krachtige oproep tot verandering.

⭐⭐⭐⭐⭐

The Year Earth Changed is een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in de natuur, milieu en de invloed van menselijke activiteit op onze planeet. Het biedt een verfrissend optimistisch perspectief en laat zien dat kleine veranderingen enorme effecten kunnen hebben.