This Is 40 (2012) - Een Hilarische en Eerlijke Kijk op het Leven op de Rand van Midlife © Production Company

This Is 40 (2012) - Een Hilarische en Eerlijke Kijk op het Leven op de Rand van Midlife

Judd Apatow’s This Is 40 is een komische, maar tegelijkertijd bitterzoete kijk op het moderne gezinsleven, met een focus op de uitdagingen die komen kijken bij het bereiken van de leeftijd van 40. De film fungeert als een quasi-vervolg op zijn eerdere succes Knocked Up (2007) en concentreert zich op het leven van het getrouwde koppel Pete (Paul Rudd) en Debbie (Leslie Mann), die worstelen met de realiteit van het ouder worden, ouderschap en hun relatie.

Achtergrond en verhaal

This Is 40 biedt een herkenbaar verhaal voor velen die zich bevinden in een levensfase vol verantwoordelijkheden en zelfreflectie. Pete runt een label dat klassieke rockmuziek opnieuw probeert populair te maken, terwijl Debbie haar eigen kledingwinkel beheert. De film laat het echtpaar balanceren tussen hun carrière, het ouderschap van twee dochters, en de alledaagse frustraties van een huwelijk dat na jaren van samenzijn zijn glans begint te verliezen.

Wat deze film anders maakt dan veel andere komedies, is de gelaagde benadering van Apatow. Hoewel er genoeg momenten van luchtige humor zijn, graaft de film dieper in de complexiteit van het gezinsleven en de onzekerheden die gepaard gaan met het ouder worden. Dit maakt het tot een film die zowel grappig als eerlijk en soms pijnlijk confronterend is.

Cast en acteerprestaties

Paul Rudd en Leslie Mann (Apatows echte vrouw) leveren sterke acteerprestaties. Hun chemie is overtuigend en zij brengen de alledaagse frustraties van hun personages op een hilarische maar ook sympathieke manier over. De dynamiek tussen hen en hun kinderen, gespeeld door Apatows dochters Maude en Iris, voegt een natuurlijke en oprechte dimensie toe aan de film. Ook Megan Fox en Jason Segel zorgen voor een aantal memorabele bijrollen.

• This Is 40 is deels gebaseerd op Apatows eigen ervaringen met zijn gezin. Hij castte zijn vrouw en dochters in belangrijke rollen, wat bijdraagt aan de authenticiteit van de film.
  • Paul Rudd en Leslie Mann waren ook al te zien in Knocked Up als hetzelfde koppel, maar This Is 40 geeft hen de kans om hun personages dieper uit te werken.
  • De film biedt een nostalgische kijk op de muziekindustrie, met een focus op klassieke rock, wat weerspiegeld wordt in Pete's obsessie met artiesten als Graham Parker.

This Is 40 kreeg gemengde reacties van critici. Terwijl sommigen de film prezen om zijn eerlijke benadering van midlife-crises en gezinsdynamiek, vonden anderen de film te lang en fragmentarisch. De humor werd echter door velen geprezen, evenals de chemie tussen Rudd en Mann.

Op Rotten Tomatoes scoorde de film 51%, waarbij de consensus was dat de film amusante momenten biedt, maar niet iedereen zal aanspreken vanwege zijn lange speelduur en soms trage tempo. Op Metacritic kreeg de film een score van 59/100, wat wijst op gemengde tot overwegend positieve beoordelingen. Het publiek lijkt de film echter meer te waarderen, met een score van 6,2 op IMDb, vooral vanwege de herkenbaarheid van het thema.

OmniGuide beoordeling

Judd Apatow's This Is 40 biedt een eerlijke, humoristische en soms confronterende kijk op het leven van een gezin in de veertig. Hoewel de film niet iedereen zal aanspreken en soms te lang aanvoelt, maakt de combinatie van sterke acteerprestaties en een herkenbaar verhaal het de moeite waard voor liefhebbers van komedie met een hart.

Sterrenrating: 3.5/5
⭐⭐⭐⭐✩