Triangle of Sadness: Een Venijnige Satire over Macht en Schijn © Production Company

Triangle of Sadness: Een Venijnige Satire over Macht en Schijn

De film Triangle of Sadness uit 2022, geregisseerd door de Zweedse regisseur Ruben Östlund, is een bitterzoete satire die met een bijtende humor de oppervlakkigheid van de hedendaagse maatschappij onder de loep neemt. Bekend van zijn eerdere werk zoals The Square (2017), richt Östlund zich opnieuw op de excessen van de moderne wereld, dit keer door het leven van de superrijken en hun obsessies met status en uiterlijk centraal te stellen.

Een Absurdistische Kijksessie

Triangle of Sadness volgt de perikelen van een modelkoppel, Carl en Yaya, die deelnemen aan een luxe cruise voor de allerrijksten. Wat begint als een ogenschijnlijk paradijselijke vakantie, ontaardt al snel in een chaotische nachtmerrie wanneer het schip in een zware storm terechtkomt. Wat overblijft, is een absurde strijd om macht en overleving, waar de rollen plotseling omgedraaid worden.

De film is opgedeeld in drie hoofdstukken, elk met een eigen toon en stijl. Östlund speelt hier met verwachtingen, waarbij de kijker continu op het verkeerde been wordt gezet. De humor is droog en vaak ongemakkelijk, maar dat is precies wat de film zo effectief maakt. Östlund laat zijn publiek lachen, terwijl hij tegelijkertijd scherpe kritiek levert op de excessen en de leegte van de rijke elite.

Sterk Acteerwerk en Indringende Beelden

De cast van Triangle of Sadness levert indrukwekkende prestaties, met Woody Harrelson in de rol van de dronken, marxistische kapitein als een van de hoogtepunten. De nieuwkomers Harris Dickinson en Charlbi Dean leveren ook sterke prestaties als het modelkoppel dat steeds dieper verstrikt raakt in de absurde situatie waarin ze zich bevinden. Het is echter Dolly de Leon die met haar rol als Abigail, een schoonmaakster die onverwacht de macht grijpt, de show steelt.

Visueel is de film een lust voor het oog, met prachtige cinematografie die de luxe en decadentie van de setting perfect weet te vangen. De scènes op het schip, vooral tijdens de storm, zijn spectaculair in hun chaos en surrealiteit.

Triangle of Sadness werd goed ontvangen door critici, met een sterke score op verschillende platforms. De film won de Gouden Palm op het Filmfestival van Cannes 2022, wat bevestigt dat Östlund opnieuw in staat is geweest om een ​​diepgaande en provocerende film te maken. De humor en de satirische kijk op de maatschappij werden geprezen, hoewel sommige critici opmerken dat de film in de laatste act iets te langdradig wordt.

Op basis van de algemene ontvangst en de sterke punten van de film, beoordelen we Triangle of Sadness met 4,5 van de 5 sterren. Deze film is een must-see voor liefhebbers van scherpe satire en gedurfde cinema.

⭐⭐⭐⭐½

Triangle of Sadness is een gedurfde en geestige reflectie op de absurditeiten van de moderne samenleving, verpakt in een stijlvolle en onvergetelijke filmervaring. Het is een film die je aan het denken zet en nog lang blijft hangen.