Uglies (2024) Filmrecensie: Dystopie en Schoonheidsidealen Ontleed © Production Company

Uglies (2024) Filmrecensie: Dystopie en Schoonheidsidealen Ontleed

De film Uglies, gebaseerd op de populaire dystopische jeugdroman van Scott Westerfeld, maakt in 2024 eindelijk zijn debuut op het grote scherm. De film wordt geregisseerd door McG (The Babysitter, Charlie's Angels) en is een Netflix-productie. Fans van de boekenreeks hebben lang gewacht op deze verfilming, die draait om thema's als schoonheid, identiteit en conformiteit in een toekomst waarin plastische chirurgie op zestienjarige leeftijd verplicht is om iedereen 'mooi' te maken.

Verhaal en thema's

Uglies speelt zich af in een dystopische toekomst waar iedereen door een verplichte operatie op zijn zestiende wordt getransformeerd tot een "Pretty". Tally Youngblood, het hoofdpersonage, kijkt reikhalzend uit naar haar zestiende verjaardag, wanneer ook zij eindelijk als mooi wordt beschouwd. Haar beste vriendin Shay daarentegen, twijfelt aan het systeem en besluit te vluchten. Dit brengt Tally in een lastig parket: ze moet kiezen tussen het systeem en haar vriendschap, terwijl ze geconfronteerd wordt met de vraag of schoonheid werkelijk alles is.

De film biedt, net als het boek, een kritische kijk op de obsessie met schoonheid en de sociale druk om aan schoonheidsnormen te voldoen. In een wereld waarin uiterlijkheden allesbepalend zijn, speelt de film in op actuele thema's zoals plastische chirurgie, sociale acceptatie en de macht van technologie.

De cast van de film is veelbelovend, met Joey King in de hoofdrol als Tally Youngblood. King, bekend van The Kissing Booth en The Act, laat wederom zien dat ze niet bang is om complexe personages te vertolken. Haar vertolking van Tally geeft de film emotionele diepgang en maakt haar strijd tegen de gevestigde orde invoelbaar. Verder worden de rollen van Shay en David (Tally's liefde en bondgenoot) vertolkt door respectievelijk Chase Stokes en Brianne Tju, die beide indrukwekkende prestaties leveren.

Regie en cinematografie

McG weet de dystopische wereld van Westerfeld goed tot leven te brengen, met oog voor detail en spanning. De visuele effecten, vooral tijdens de scènes waarin de transformaties van "ugly" naar "pretty" worden getoond, zijn indrukwekkend en geven het verhaal een sci-fi randje dat fans van het genre zal aanspreken. De film kent een snelle pacing, maar geeft voldoende ruimte voor karakterontwikkeling, wat het publiek meeneemt in de innerlijke worstelingen van de personages.

Uglies heeft gemengde reacties ontvangen. Op Rotten Tomatoes scoort de film momenteel een bescheiden 65% bij critici, met lof voor de acteerprestaties en de visuele stijl, maar kritiek op het script, dat soms te oppervlakkig zou blijven om de diepere thematiek van het boek echt goed over te brengen. Op Metacritic staat de film op een score van 58, wat de verdeeldheid onder recensenten benadrukt. De film weet echter wel zijn stempel te drukken bij het jongere publiek, dat de parallellen tussen de dystopische wereld en de huidige samenleving waardeert.

Rating en conclusie

Uglies (2024) weet de thematiek van het originele boek grotendeels trouw te blijven, en biedt een interessante, zij het soms oppervlakkige, kijk op de gevaren van een op schoonheid gebaseerde maatschappij. De acteerprestaties, vooral van Joey King, tillen de film naar een hoger niveau, en visueel is het een indrukwekkende film. Toch voelt de film soms te gehaast aan, en blijft hij qua diepgang wat achter bij de verwachtingen. Voor fans van dystopische verhalen en jonge volwassenen is het zeker een film die de moeite waard is.

OmniGuide Rating: 3.5 sterren
⭐⭐⭐⭐✰