Verleiding en Machtspel in 'Passion' (2012) © Production Company

Verleiding en Machtspel in 'Passion' (2012)

Passion, een thriller uit 2012, geregisseerd door Brian De Palma, is een hedendaagse remake van de Franse film Crime d'amour uit 2010. Met Rachel McAdams en Noomi Rapace in de hoofdrollen, onderzoekt deze film de duistere kant van de zakelijke wereld, waar verleiding en macht samenkomen in een dodelijk spel van manipulatie en wraak. Met De Palma’s kenmerkende stijl vol visuele flair en psychologische spanning probeert Passion een verhaal te vertellen dat balanceert tussen elegantie en sinistere bedoelingen.

Intrige en Verleiding

Het verhaal van Passion draait om Christine (Rachel McAdams), een charmante en sluwe zakenvrouw, en haar protegé Isabelle (Noomi Rapace), die al snel merkt dat Christine niet te vertrouwen is. Wanneer Isabelle een succesvolle marketingcampagne presenteert, steelt Christine de eer en claimt het idee als dat van haarzelf. Dit verraad zet een reeks gebeurtenissen in gang waarbij Isabelle vastbesloten is om wraak te nemen. Wat volgt is een web van intriges, manipulaties en onverwachte wendingen, waarbij niets is wat het lijkt.

Visuele Stijl en Invloeden

Brian De Palma staat bekend om zijn visueel rijke en gestileerde benadering van filmmaken, en Passion is hierop geen uitzondering. De film maakt gebruik van split-screen-technieken en dramatische belichting om de spanning op te bouwen en de innerlijke conflicten van de personages te benadrukken. Dit esthetische gevoel voor stijl doet denken aan De Palma’s eerdere werken zoals Dressed to Kill en Body Double, waarin ook thema’s van voyeurisme en psychologische manipulatie centraal staan. De film bevat ook een aantal hommage-elementen aan Alfred Hitchcock, met name in de manier waarop suspense en onverwachte wendingen worden behandeld.

Ontvangst en Kritiek

Hoewel Passion enkele lof ontving voor zijn visuele stijl en de performances van McAdams en Rapace, waren de kritieken gemengd. Sommige recensenten prezen de film om zijn sensuele sfeer en gedurfde cinematografie, terwijl anderen vonden dat het verhaal te verwarrend was en niet genoeg diepgang bood. De Palma’s neiging om vorm boven inhoud te verkiezen werd zowel als een kracht als een zwakte gezien, afhankelijk van de kijker.

Op recensiesites zoals Rotten Tomatoes en Metacritic kreeg Passion gemengde scores, met critici die soms teleurgesteld waren in de voorspelbare plotwendingen en oppervlakkige karakterontwikkeling. Ondanks de kritieken blijft de film een interessante kijkervaring voor liefhebbers van neo-noir en De Palma’s unieke visuele aanpak.

1. Samenwerking na 'Sherlock Holmes': Rachel McAdams en Noomi Rapace speelden eerder samen in Sherlock Holmes: A Game of Shadows (2011) voordat ze in Passion tegenover elkaar stonden.
  2. Remake van een Franse film: Passion is gebaseerd op de Franse film Crime d'amour van Alain Corneau, waarin Ludivine Sagnier en Kristin Scott Thomas de hoofdrollen speelden.
  3. Stijlkeuzes: De Palma maakt gebruik van split-screen om parallellen en contrasten tussen personages en gebeurtenissen te creëren, een techniek die hij eerder gebruikte in films zoals Sisters (1973).

Passion is een visueel intrigerende thriller die speelt met thema's van macht en verleiding in de moderne zakenwereld. Hoewel de film niet volledig aan de verwachtingen voldoet qua verhaal en diepgang, maakt De Palma’s regie en de chemie tussen McAdams en Rapace het de moeite waard voor fans van psychologische thrillers en stijlvolle cinematografie.

Gezien de visuele flair, de performances en de intrigerende thematiek, krijgt Passion een beoordeling van 3 van de 5 sterren.

⭐⭐⭐☆☆