Wanted (2008) - Een Stijlvolle Actiefilm met een Twisted Plot © Production Company

Wanted (2008) - Een Stijlvolle Actiefilm met een Twisted Plot

De film Wanted uit 2008, geregisseerd door Timur Bekmambetov, is een explosieve actiethriller met een indrukwekkende cast. Met James McAvoy, Angelina Jolie en Morgan Freeman in de hoofdrollen, biedt deze film een cocktail van spectaculaire stunts, ongekende actie en een verhaal dat allesbehalve standaard is. Wanted is gebaseerd op de gelijknamige stripserie van Mark Millar en J.G. Jones, en combineert een dynamisch visueel stijltje met een verhaal dat de kijker telkens opnieuw weet te verrassen.

Het verhaal: van niemand tot dodelijke huurmoordenaar

In Wanted volgen we Wesley Gibson (James McAvoy), een doodgewone kantoormedewerker die niets bijzonder lijkt te zijn. Zijn leven verandert radicaal wanneer hij Fox (Angelina Jolie) ontmoet, die hem vertelt dat zijn vader een van de grootste huurmoordenaars ter wereld was. Wesley blijkt zelf ook het talent te hebben om een huurmoordenaar te worden. Hij wordt gerekruteerd door een mysterieuze organisatie genaamd The Fraternity, geleid door Sloan (Morgan Freeman), waar hij getraind wordt om zijn krachten te beheersen en wraak te nemen op de moordenaar van zijn vader.

De film staat bekend om zijn spectaculaire actiescènes, zoals kogels die door bochten schieten en adembenemende achtervolgingen. Het verhaal zit vol met verrassende wendingen die het publiek voortdurend op het puntje van de stoel houden.

Visueel spektakel en opvallende actie

Wat Wanted onderscheidt van andere actiefilms is het sterke visuele aspect. Bekmambetov, die eerder succes boekte met de film Night Watch, brengt een hypergestileerde benadering van actie met zich mee. De film maakt gebruik van slow-motion beelden en andere visuele trucs om de actie intens en stijlvol te maken. De beroemde ‘buigende kogel’-scène is een perfect voorbeeld van hoe de film fysieke wetten tart om de actie nog spectaculairder te maken.

Angelina Jolie schittert als Fox, een onverschrokken en dodelijke huurmoordenaar met een ijzige koelbloedigheid. James McAvoy laat een indrukwekkende transformatie zien van de laffe Wesley naar een zelfverzekerde, dodelijke strijder. Morgan Freeman voegt met zijn kalme, maar mysterieuze uitstraling extra gewicht toe aan zijn rol als leider van The Fraternity.

Recensies en ontvangst

De film werd gemengd ontvangen door critici. Terwijl sommige recensenten de stijl en actie van de film roemden, vonden anderen het plot en de ontwikkeling van de karakters minder overtuigend. Vooral de spektakelscènes oogstten lof, waarbij de film werd geprezen om zijn unieke benadering van actie. Rotten Tomatoes geeft de film een score van 71% op basis van kritieken, wat wijst op overwegend positieve reacties. De film scoort echter lager bij Metacritic, met een score van 64/100, wat de verdeeldheid onder de critici weerspiegelt.

Het publiek was meer eensgezind over de film. Met een gemiddelde IMDb-score van 6.7/10, en veel lof op platforms zoals Letterboxd, is het duidelijk dat Wanted vooral door actie-liefhebbers wordt gewaardeerd. Het is een film die geen diepgang belooft, maar wel een adembenemende rit vol actie en verrassingen levert.

• Wanted is gebaseerd op de gelijknamige strip, maar de film wijkt op veel vlakken af van het bronmateriaal. Zo is de strip gewelddadiger en cynischer van toon.
  • James McAvoy moest voor zijn rol intensieve fysieke training volgen, omdat hij in veel actiescènes zelf moest spelen.
  • De film werd een groot financieel succes en bracht wereldwijd meer dan $340 miljoen op, tegen een budget van $75 miljoen.

OmniGuide Rating

Gezien de mix van spectaculaire actie, een origineel concept en een sterke cast, maar ook het iets te dunne verhaal, verdient Wanted volgens ons een solide beoordeling van:

⭐⭐⭐⭐☆ (4/5 sterren)

Wanted blijft een aanrader voor fans van stijlvolle actiefilms en adrenaline-verhogende scènes. Het is een film die je hersenen even uitzet en je ogen trakteert op verbluffende beelden en intens amusement.